Renovera eller köpa nytt, OD-11

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renovera eller köpa nytt, OD-11

Post by momus »

Du kan köpa omkantade basar och äldre Peerlessdiskanter och behålla dom gamla filtren. Då har du ju original. Men byter du till dom nya diskanterna så kommer du att få en stark obalans mellan diskant och bas/mellanregister. Dom nya diskanterna är flera gånger mer känsliga (och effektåligare) än dom gamla så det kommer att låta mycket illa med det gamla filtret.
Whallis
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 29 Aug 2011, 10:36

Re: Renovera eller köpa nytt, OD-11

Post by Whallis »

Har klurat och funderat lite ochh diskuterat med frun och eftersom dom "är så väldigt snygga" så blir det nog att investera i nya grejer och sätta in i dom.

Elementen har jag ju hittat på hifikit.se och sen har ju grafpro(?) delningsfilter, eller kan man bygga om dom som finns i på ett enkelt sätt så dom blir användbara?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renovera eller köpa nytt, OD-11

Post by momus »

Du kommer undan med en ungefär tredjedel av kostnaden om du löder själv. På sajten faktiskt.se "Kondiskanter genom tiderna", har grafpro skrivit en alldeles utmärkt steg-för-steg beskrivning av hur man modifierar det gamla filtret till dom nya diskanterna. Jag följde hans instruktioner och på en dryg timme hade jag lyckats löda om alltihopa. Det enda som fallerade var en kallödning, men annars gick det hur bra som helst trots att jag inte kan löda egentligen. Det kostade mig ca 400 kr vilket förstås är billigare än att köpa nya filter som Grafpro tar 1500 spänn för (2 st). Men dom är i sin tur busenkla att montera, bara tuta och köra.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Renovera eller köpa nytt, OD-11

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Är man normahändig kan man löda ihop filtren själv.

Filterbeskrivning ser du här:
http://www.hifikit.se/files/CarlssonOA-14_OD-11.pdf

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests