Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
okrantz
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 02 Jun 2011, 00:58

Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Post by okrantz »

Hej,

Då jag är ganska ny på området och inte vet särskilt mycket om "värdet" i original-förstärkare som sådana undrar jag om det räknas som att förstöra en Sonab R4000 om man byter ut ingångarnas gamla DIN-kontaker mot nya RCA-honor och högtalarhonorna mot nya polskruvar istället för de lite äldre kontakterna, någon stickproppsvariant?

Det är ju kanske mindre jobb att bara fixa adaptrar att sätta emellan så det fungerar med nya utrustning, men tycker att den här typen av projekt är ganska roligt att hålla på med och vill därför "modernisera" den lite helt enkelt.

Mvh Olof Krantz
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det finns ju gansak många sådan här förstärkare därute så jag tycker nog att det är bättre att uppgradera kontakterna.
DIN-kontakterna var ju enligt min mening inte perfekta.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Post by olaume »

Jag tvivlar starkt på att någon kan höra eller mäta skillnaden på att byta DIN-kontakterna. Min erfarenhet är att de fungerar alldeles utmärkt. Jag har haft en förstärkare med både DIN- och skruvkontakter och det var absolut omöjligt att avgöra på ljudet vilka kontakter man använde. Det finns mycket tro och lite vetande när det gäller kablar och kontakter. Så länge DIN-kontakterna fungerar är risken med att byta större än vinsten, tror jag.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Post by lennartj »

Du verkar vara lödkunnig.
Då rekommenderar jag att du hellre löder DIN-kontakter på dina kablar istället.
RCA-kontakten, som sådan är en riktigt idiotisk konstruktion, där signal ansluts före jord och standardiseringen verkar vara obefintlig.
Det är lätt att råka få jordhylsor som glappar, alternativt kan en grov audiofilkabel med högt kontakttryck massakrera kretskortsmonterade RCA-kontakter. Jag har råkat ut för bådadera.
Lustigt nog är det Naim och något ytterligare engelskt fabrikat som fortsätter använda DIN-kontakter (i metall med låsning, liksom jag till långa mikrofonkablar, 5-pol två balanserade kanaler).
Min prioriteringslista:
1. Lemo/Camac
2. XLR
3. DIN
4. RCA
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
okrantz
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 02 Jun 2011, 00:58

Re: Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Post by okrantz »

Hej,

Tack för era svar! Jag har för tillfället löst det genom att löda dit kontakter på mina högtalarkablar och lött ihop en och annan adapter RCA-> DIN och någon 3,5mm -> DIN och det fungerar bra.

Enda anledningen för mig att byta är bekvämlighetsskäl vid byte av kringutrustning som i de flesta fall (för mig) är ... inte DIN helt enkelt.

/Olle
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta gamla DIN och högtalarkontakter på R4000-1

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har bytt bort en del DIN-kontakter, många av de DIN-kontakter man kan köpa idag av tämligen låg kvalitet.

Väldigt få komponenter idag har DIN-kontakter vilket brukar betyda att man behöver löda om någonstans ändå när man byter kringutrustning.
Adapters finns ju men de får väl ses som en nödlösning.

Angående invändningarna mot RCA och att jorden ansluts sist så kan jag kanske hålla med vad gäller proffsutrustning men i hemmiljö så är risken för att detta skall bli en frågeställning minimal. Kan inträffa om man är oförsiktig när man drar ut stereobänken eller om katten trasslar in sig men knappast annars. Jag känner ingen som "råkat" få sladden utdragen men visst KAN det hända.

Personligen tycker jag att DIN idag är lika hett som Betamax.

Så sitter man inte fast i Naimvärlden eller motsvarande tycker jag man kan bygga bort DIN eftersom ingen kringutrustning har DIN.

Om man orkar.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests