Får chansen att fråga lite om historien i Lövånger

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
GrantrollII
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 03 Apr 2011, 21:52

Får chansen att fråga lite om historien i Lövånger

Post by GrantrollII »

Hej

Hade glömt mit login så jag fick regga mej igen.
I torsdags var jag på en middag och råkade då hamna bredvid en kille som jobbade på LEAB (Lövånger Elektronik AB). Alltså det företag som "bildades" i Lövånger (6 mil norr om Umeå) för att montera ihop SONABs produkter.

Vi blev sittande i två timmar (till övriga gästers förtret) och pratade högtalare, produktion mm.
(Killen hade f.ö. ett par 2212 i köket som kökshögtalare, han hade fått köpa dom för 1000 kr efter konkursen)

Han hade själv varit med under större delen av SONAB tiden men inte hela, nu var det inte läge att göra alltför djuplodande diskussioner och miljön samt
det glädjevatten vi druckit gjorde väl inte så mycket nytta för varken minnet eller analysförmågan.
Vi kommer dock att träffas igen i juni och tills dess skulle han snacka med en kollega som var med hela tiden och höra om jag kunde få intervjua honom.

Som allmänt Carlssonintresserad så tycker jag att det inte finns alltför mycket att läsa om vad som egentligen hände på fabriken där prylarna faktiskt sattes ihop.
Likaså så tycker jag att man kan läsa lite olika uppfattningar om de högtalarelement som användes?
Enligt min bordsgranne så var 9710an det bästa elementet (aldrig några fel när de packades upp från leveransen)
Medans SC 165 hade problem med att den långa slaglängsen gjorde att elementet var känsligt för felmonteringar. (Han sysslade med leveranskontroll av element under en tid)

Vilket som tycker jag det skall bli kul att ägna lite tid i sommar till lite dokumentation.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Får chansen att fråga lite om historien i Lövånger

Post by robban61 »

GrantrollII wrote:Hej

Hade glömt mit login så jag fick regga mej igen.
I torsdags var jag på en middag och råkade då hamna bredvid en kille som jobbade på LEAB (Lövånger Elektronik AB). Alltså det företag som "bildades" i Lövånger (6 mil norr om Umeå) för att montera ihop SONABs produkter.

Vi blev sittande i två timmar (till övriga gästers förtret) och pratade högtalare, produktion mm.
(Killen hade f.ö. ett par 2212 i köket som kökshögtalare, han hade fått köpa dom för 1000 kr efter konkursen)

Han hade själv varit med under större delen av SONAB tiden men inte hela, nu var det inte läge att göra alltför djuplodande diskussioner och miljön samt
det glädjevatten vi druckit gjorde väl inte så mycket nytta för varken minnet eller analysförmågan.
Vi kommer dock att träffas igen i juni och tills dess skulle han snacka med en kollega som var med hela tiden och höra om jag kunde få intervjua honom.

Som allmänt Carlssonintresserad så tycker jag att det inte finns alltför mycket att läsa om vad som egentligen hände på fabriken där prylarna faktiskt sattes ihop.
Likaså så tycker jag att man kan läsa lite olika uppfattningar om de högtalarelement som användes?
Enligt min bordsgranne så var 9710an det bästa elementet (aldrig några fel när de packades upp från leveransen)
Medans SC 165 hade problem med att den långa slaglängsen gjorde att elementet var känsligt för felmonteringar. (Han sysslade med leveranskontroll av element under en tid)

Vilket som tycker jag det skall bli kul att ägna lite tid i sommar till lite dokumentation.
Tummen upp, intervjua honom och gör en litet rep vettja. Det vore kul att få höra lite anektdoter av en som jobbade på golvet..!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
rampitsch
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Wed 09 Dec 2009, 22:37
Location: Ösmo

Re: Får chansen att fråga lite om historien i Lövånger

Post by rampitsch »

Jag håller fullständigt med! Vore jättekul att få höra anekdoter och hur det faktiskt gick till när Stigs skapelser skulle serietillverkas.
Jätteskoj att få prata med de där herrarna.

Hoppas du tar med dig bra minne och stor anteckningsbok! Och givetvis delger oss andra vad du får höra :)

Lycka till!

//Rampitsch
Min anläggning:
DIY Skivspelare; Linn K18 II
Marantz 2325
Marantz 2275 (under renovering)
Marantz 2225
Sonab OA116
Sonab OA14
Sonad OA12
Sonab OA6 type II
Mirsch OM 2-50
Mirsch OM72


Önskas fyllas ut med:
OA2212
Rörstärkare DIY
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Serienummer och produktionsvolymer

Post by lennartj »

Du får väldigt gärna ta en titt på den här tråden http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=3460
och söka förklaring till serienumren en gång för alla.
Vi tror vi har förstått att första siffran i ett 6- eller7-siffrigt serienummer är sista årtalssiffran och andra och tredje siffran är veckonummer.
Sedan kommer det stora mysteriet, när började löpnumret (de 3 eller 4 sista siffrorna) om från 001 igen?
Jag har svårt att tro att man startade om från 001 varje vecka en specifik högtalarmodell producerades.
Om 8020143 betyder år 1978 vecka 02 löpnummer 143, kunde man verkligen producera minst 143 par OA2212 under en enda arbetsvecka, och fanns det avsättning för dem?
I en annan tråd som jag inte lyckas hitta nu har det diskuterats avvikande serienummer som inte passar in i mallen på bl.a. OD11, vet du om det rör sig om tidiga exemplar eller om det var högtalare som byggdes av uppköpt komponentlager efter konkursen?
Finns det någon statistik på hur många par av varje högtalarmodell som producerades per kalenderår?
Om en produktionslinje körde för fullt, hur många par OD11 kunde man bygga på en arbetsvecka?
Under ett hyfsat år som 1977, med 5 modeller i produktion (OD11, OA12, OA14, OA116 och OA2212) byggdes OA2212 i helfart , men bara under en eller två veckor och ställdes på lager medan t.ex OA12 byggdes under fler produktionsveckor under året?
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Får chansen att fråga lite om historien i Lövånger

Post by bach4ever »

Bump! Har det hänt något?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests