Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
perkele
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 31 Mar 2011, 12:16

Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by perkele »

Hej,

Jag har nyligen räddat ett par gamla OD-11:or från en tragisk död på tippen. Skicket ser ut att vara helt okej, med tanke på att de huserat på en vind i ett tiotal år. Givetvis är gummilisterna till mellanregistermembranen helt slut. Tänkte därför byta ut dem till de nya B65oa-II, som -- om jag förstår det rätt -- inte kräver utbyte av filterdelen. Men nu slår det mig att jag ju inte kan veta nåt om diskanternas skick förrän jag satt i de nya elementen. Krävs det att jag sätter in nya diskanter (CT22:or) måste jag ju byta ut filterdelen och då blir det plötsligt rätt dyrt. Alltså frågan: Finns det nåt sätt jag kan testa dem, innan jag slår till på Hifikit.se ? Eller ska jag utgå från att de är slutkörda? De ser som sagt hela ut.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by Martin Dellstig »

Hej!

En bra start är ju att ta loss en kabel från diskanten och mäta resistansen på diskanten, det ger info om det är avbrott i elementet.

Fast personligen hade jag nog börjat med att koppla in dem i en gammalförstärkare och spela lite lågt för att se om de (hela högtalarna alltså) ger ljud ifrån sig.
En liten kort test på låg volym skall inte inte kunna leda till skada på vare sig på högtalarna eller förstärkaren.

Basarna går ju oftast att kanta om, kontakta Per G ("Red" på forumet) om du inte kan/vill göra det själv.

Min rekomendation är alltid att göra renoveringarna i små steg så man märker skillnaden på vad man gjort, gör man allt i ett svep kan man ju inte uppleva förbättringen.

Börja med att utröna elementens skick.

OBS på OD-11 som har diskantbyglar så finns det två skruvar på undersidan som mste tas bort innan man kan ta isär högtalaren.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
perkele
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 31 Mar 2011, 12:16

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by perkele »

Tack för snabbt svar -- vilket härligt forum!

Om jag fattar det rätt kan jag alltså koppla i högtalarna, dra ner basen kraftigt och spela på låg volym utan att jag riskerar diskanterna eller några interna komponenter. Men, om man nu förutsätter att de låter överhuvudtaget, är det inte väldigt svårt att säga om de låter bra? Har ju inget tränat öra för såna saker dessvärre.

Det där med att mäta resistansen låter intressant. Är långt ifrån någon tekniker men kan nog få hjälp med det. Är det isåfall 8 ohm jag vill att mätaren ska visa?

Och vad gäller basarna så vet jag att de kan kantas om, men också att det är ganska vanskligt att få det bra om man inte har erfarenhet. Så med arbetskostnaden så blir det väl minst lika dyrt som att köpa nya. Och Per skrev ju nånstans att man bara i bästa fall får 85% av ljudkvaliteten, jämfört med nyinköp.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jadå, bara spelöa tyt och lyssna på högtalaren, är det svårt att höraelelemten var för sig så är ett gott tips att ta en gammal hushållsrulle och hålla vid elementet som skall undersöka, det stänger ute en del annat ljud.

Tar du loss ena kabeln från diskanten skall den mäta lite mindre än 8 Ohm har ja för mig.
Är det någonstans i det häradet är det OK, är det avbrott mäter det ju oändligt hög resistans.

Är diskanterna OK kan du ju be Per G kanta om ifall du är osäker själv, vill du sedan byta ut basarna finns det ju en begagnatmarknad om du bestämmer dig för en full uppgradering.

Även originaldiskanter finns det ju en begagnatmarknad för.

Sedan är det ju så att en fullt uppgraderad låter ju bättre än en original men jag är ju vän av stegvisa förändringar så...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
perkele
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 31 Mar 2011, 12:16

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by perkele »

Tusen tack för tipset. Ska pröva mig fram.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by henrik.sch »

Hej
Om du vill köpa nya basar så köper jag gärna dina gamla och renoverar till mina OD11:or, jag gör det själv så det blir inte så dyrt och därmed värt att chansa lite. Har satt en annons under köpes.
Maila gärna: lillat.henrik.sch(at)gmail.com
mvh
Henrik Sch
perkele
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 31 Mar 2011, 12:16

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by perkele »

Ok, jag mailar när jag bestämt mig hur jag gör. //mvh
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Hur veta om diskanterna är okej? (OD-11)

Post by henrik.sch »

juste, gör så!
mvh
Henrik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests