OA12 renovering

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

OA12 renovering

Post by bohrok »

Här är en beskrivning av min OA12 renoveringsprojekt.

Jag köpte en par orenoverade OA12or några månader sen. Jag hade tidigare köpt 4 Obi t22 diskanter för att pröva dom på en av mina OA5or men jag trodde at OA12or skulle vara mer prisvärda och lättare att renovera. Lådorna på mina OA12or var i ganska gott skick men båda baselement hade inga kanter kvar.

Renovering av OA12 är ganska lätt speciellt om man inte byter diskantplacering. Bara filtermodifiering tog lite mer tid för jag byggde helt nya filterkort.
Här är några bilder av filterkortet.
OA12-baffel.jpg
OA12-filter-undan.jpg
Jag placerade kondingarna på undersidan så att filterkortet inte stör basröret. Kondingarna är av polypropylen (AudynCap, Jantzen och Arcotronics). Motståndena är av metall oxide och 1.5 ohm motståndet är byggt av 2 parallelkoplade 3 ohm motstånder att få högre effekttålighet. Spolarna är originala (dock diskantspolen är modifierat till 0.4 mH).

Som baselement prövade jag 3 gamla Peerless-element som jag hade. Original SC165 typ 2 (omkantade), WF165 (832429, också omkantade) och WR165 (833599) som har gummikant.
OA12-woofer.jpg
Skillnadena var inte stora men jag tyckte at WR165 låt bäst. Sen gjorde jag några mätningar (frekvenskurva och THD) med HolmImpulse. WR165 har klart jämnaste frekvenskurvan.

SC165 typ 2
FR-SC165II.JPG
WF165 (832429)
FR-832429.JPG
WR165 (831599)
FR-831599.JPG
Här är en bild av färdiga högtalare.
OA12.jpg
Jar är mycket nöjd med resultatet. Mina renoverade OA12 har en klar, öppen ljud som kan inte jämföras med mina originala OA14 som låter litet "ur burkan".
Jag jämförde dom också med mina hemmabio högtalare (Wharfedale Emerald 97 som har fått positiva betyg på många tester, b.a Hifi&Musik 3/2000). Skillnaden var mindre men ännu tycker jag att "OA" låter bättre. Jag var helt överraskad att OA12 låter så gott också i bas området. Faktiskt så gott att jag tänker inte byta bas element med B65oaII.

mvh. Martti
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: OA12 renovering

Post by petern »

Kul att se och läsa! Ser riktigt proffsigt ut.
/Peter
User avatar
Ile
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 11 Oct 2010, 12:32
Location: Jyväskylä, Finland

Re: OA12 renovering

Post by Ile »

bohrok wrote:Spolarna är originala (dock diskantspolen är modifierat till 0.4 mH).
Jag också först planerat modifiering original diskantspolen, men jag tycker det är inte best alternativ.

Original spol med 0.6 mm tråd tjockleken är planerat för 8 ohm (2x16) original diskanten, men nu diskant är 4 ohm (2x8) och håller bara halv om original effect (nu cirka 12W). Resistans är också liten större (0.3 ohm) och kan påverka liten till planerat avdelningen. Därför 1.2 mm spolen är bättre med obi diskant, åtminstone du använder hög ljudstyrkan.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: OA12 renovering

Post by jansch »

Snyggt jobbat Martti!

Vad använder du för att mäta med - Mikrofon/förförstärkare/software?
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

Re: OA12 renovering

Post by bohrok »

Ile wrote:
bohrok wrote:Spolarna är originala (dock diskantspolen är modifierat till 0.4 mH).
Jag också först planerat modifiering original diskantspolen, men jag tycker det är inte best alternativ.

Original spol med 0.6 mm tråd tjockleken är planerat för 8 ohm (2x16) original diskanten, men nu diskant är 4 ohm (2x8) och håller bara halv om original effect (nu cirka 12W). Resistans är också liten större (0.3 ohm) och kan påverka liten till planerat avdelningen. Därför 1.2 mm spolen är bättre med obi diskant, åtminstone du använder hög ljudstyrkan.
Du har rätt i teorin. Men i praktiken innehåller musiken mycket litet energi över 3 kHz. Typiskt mindre än 15%. Det betyder att 12W effekt på diskanten motsvarar nästan 100W system effekt. En annan sak är att på nya filtret finns ju ett 2,2 ohm motstånd seriekopplad med diskant spolen. Det minskar påverkan av diskantspolens egen resistans.

mvh
Martti
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

Re: OA12 renovering

Post by bohrok »

jansch wrote:Snyggt jobbat Martti!

Vad använder du för att mäta med - Mikrofon/förförstärkare/software?
Jar har byggt en mikrofon som är baserad på Panasonic WM-61A modul. Den har ju mycket enkel konstruktion. Bara en XLR koppling och 8mm kopparrör.
mikrofon.jpg
Min mikrofon förförstärkare är också själv byggd (baserad på http://sound.westhost.com/project93.htm).
Lämplig software är ju HolmImpulse (http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php) eller AudioTester (http://www.audiotester.de/). AudioTester är inte så bra för högtalarmätningar.
Som soundcard har jag M-Audio 192. Och till sist har jag också en själv byggd "speaker jig" som innehåller ett slutsteg med TDA2030.

mvh
Martti
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

Re: OA12 renovering

Post by bohrok »

Ile wrote:
bohrok wrote:Spolarna är originala (dock diskantspolen är modifierat till 0.4 mH).
Jag också först planerat modifiering original diskantspolen, men jag tycker det är inte best alternativ.

Original spol med 0.6 mm tråd tjockleken är planerat för 8 ohm (2x16) original diskanten, men nu diskant är 4 ohm (2x8) och håller bara halv om original effect (nu cirka 12W). Resistans är också liten större (0.3 ohm) och kan påverka liten till planerat avdelningen. Därför 1.2 mm spolen är bättre med obi diskant, åtminstone du använder hög ljudstyrkan.
För att kolla saken gjorde jag en enkel simulation av filtret med LTSPice.
oa12-filtersimulation.jpg
Input signalen är 80Vpp på 5kHz (motsvarar 100W på 5kHz). Strömmet genom diskantspolen är 1,6Arms som betyder att effektförlusten (0,3 ohm resistans) är bara 0,75 Watt. Motstånd R2 (2,2ohm) måste tåla 5,6 Watt och motstånd R1 (1,5ohm) måste tåla 13,2 Watt. Men 100W på 5kHz är ju en fruktansvärd hög ljud.

mvh
Martti
User avatar
Ile
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 11 Oct 2010, 12:32
Location: Jyväskylä, Finland

Re: OA12 renovering

Post by Ile »

Jag vet diskant ta litet energi, men jag gissa de var litet mer än din simulationen. :D Jag också litat till IÖ/Hifikit dellist.

Har du ta bort Panasonic WM-61A modul inre FET?

Jag har Linkwitz modifierat WM-61A modul med han förförstärkare.
Har bara provat gratis REW software.

Har du mättat OA-12 bredbands kurva i din rum?
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

Re: OA12 renovering

Post by bohrok »

Ile wrote: Har du ta bort Panasonic WM-61A modul inre FET?

Jag har Linkwitz modifierat WM-61A modul med han förförstärkare.
Har bara provat gratis REW software.
Jag har både Linkwitz moddad och normal WM61 mikrofon. Linkwitz mod är inte nödvändigt då det finns en enklare sätt att linearisera WM61an med en konstantström källa in förförstärkaren (t.ex. http://www.johncon.com/john/wm61a/). Min mikrofonförförstärkare klarar Linkwitz moddad men har också en konstantström källa för normal WM61an. Enligt mina mätningar är distortion likadan mellan dom två.
Ile wrote:Har du mättat OA-12 bredbands kurva i din rum?
Jag tror att det skulle inte se ut särskilt bra. Kanske är det bättre att bara lyssna :mrgreen:

mvh
Martti
Ronnie
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 19 May 2019, 22:00

Re: OA12 renovering

Post by Ronnie »

Hej Martti (om du finns kvar här på forumet -jag har nyss registrerat mig)!

Jag är nyfiken på hur du mätte på baselementen. Vad var de monterade i och vilken vinkel och på vilket avstånd mätte du dem från? Hade de stöd från vägg(ar) och golv?

Det kanske är helt uppenbart för andra, men själv är jag helt novis på högtalarmätning och -konstruktion. Har ändå råkat köpa på mig element och elektronik till OA-14, men med just 833599-basen. :D

Hälsningar
/Ronnie E.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests