Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by Russ »

Jo tack för rådet, även om det kom sent för min del..Enligt rekommendationen av Per G skulle det nya baselementen kompleterat med en ny basspole var bättre och väl värt pengarna.
Jag har stor respekt för Per G rekommendationer och följde hans råd.
Det gäller alltså inte längre? Sidan var uppdaterad 2010-03-14.
Smaken är i och för sig olika,men att höra att det gamla elementet låter bättre kan väl inte råda någon oenighet om.
Mellanregistret som jag också bytte är jag nöjd med.
Diskanterna behöll jag i originalutförandet(MT24),vilket jag också är oerhört nöjd med.

Men som sagt den nya basen: neeeeeeeej,inte bättre.
pettex
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sun 01 Apr 2007, 22:10
Location: Malmö, Skåne

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by pettex »

Jag kan väl bara stämma in. Det ÄR ett problem att det är så svårt att få entydig och tydlig information kring dessa saker!
Min element var inte original. Det satt VIFA element som en hifi-affär satt i här i Malmö. 8 ohm.
Att silverflute inte nämnts på detta forum kan ju tyckas lite konstigt. Inte minst då det dessutom är billigare!
Jag tycker för min del att b65-oa låter bättre med tre element bytta.
Tyvärr är dock mina diskanter ganska vassa. Men turerna kring detta får för tydlighets skull bli en annan tråd.
oa-14
oa-51
oa-116

Kenwood 700 M&C
JVC ql-a7
yamaha cdx-993
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by jansch »

JAG har skrivit en hel del om SilverFlute, bl. a. i tråden "8 ohms basar i OA2212". Tyvärr kan ju denna länk vara lite missvisande om man har OA116...
Man måste ju oxå acceptera att jag är bara EN av många i detta forum som testar alternativ och man måste skilja tydligt på t.ex. mej och Carlssonplanets officiella rekommendationer.
Om man söker i forumet framgår det dock att den allmänna reaktionen på B65 som 5,3ohm ersättare är just - besvikelse.

Därför är det synd om infon/rekommendationen finns kvar med spolbyte och allt (tycker jag)..
Det är ju så att konstruktören av B65 (ing. Öhman) också verkar tycka att Silverflute är en bättre ersättare för 5,3 ohm:arna än B65. Detta framgår av någon tråd på Faktiskt.se

Notera!
Det är inget fel på B65:an! Det handlar om att original 5,3 ohm:aren och original 8 ohm:aren har olika tekniska data. Alltså, ETT högtalarelement kan ju inte ersätta 2 olika. Dessutom är originalfiltret ju anpassat för 5,3 ohm och då måste också spolen bytas.

SilverFlute:en är ju på 4 ohm nominellt men den "MÄTER RÄTT" med originalfiltret och därför behövs inget byte av spolen.
pettex
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sun 01 Apr 2007, 22:10
Location: Malmö, Skåne

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by pettex »

Jag förstår problematiken med forum och många åsikter. Det är ju fantastiskt att de alls finns, dessa forum!
Men det kan vara bättre eller sämre, mer eller mindre tydligt.
Öhman litar jag på, piP ägare tidigare! så det kanske får bli SilverFlute. Spolarna kanske går att sälja trots allt.
Om man nu inte kunde få tag på originalet!
MVH
Petter
oa-14
oa-51
oa-116

Kenwood 700 M&C
JVC ql-a7
yamaha cdx-993
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by Russ »

Det verka råda en viss kommunikationsbrist på CarlssonPlanet gentemot SSC.Planeten har ju just Öhman som rådgivare och det verkar som han själv inte tycker att sitt eget baselement är bättre än SilverFlute.(I OA-116 bas)
Trots det rekommenderas B65 och spolbyte i OA-116 som bas.
Som glad amatör och vän av carlssonljudet tycker jag att man blivit vilseledd att köpa dyra och i det här fallet sämre ersättare till originalelementen som satt i OA-116.
Är det någon som vill köpa mina 2 B65 samt 2 basspolar,som snart ska ersättas av originalelementen?
pettex
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sun 01 Apr 2007, 22:10
Location: Malmö, Skåne

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by pettex »

Ingen vidare säljtext, Russ!
oa-14
oa-51
oa-116

Kenwood 700 M&C
JVC ql-a7
yamaha cdx-993
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by Russ »

Nä,att sälja spolarna är nog "kört".Elementen bör det finnas köpare till,annars får de ligga, tills man kommer över ett par OA-12 eller OA-14 högtalare till rimligt pris och som behöver uppgraderas med fräscha element.
OA-2212 är för dyra för min plånbok och får anstå tillsvidare.Har just uppgraderat ett par OA-5 typ2 till OA-5-3(fantastiskt ljud), så det är ebb i kassan.
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 39
Joined: Tue 12 Oct 2010, 20:33

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by tinnitus »

För mig var det mycket lätt att få loss bottenplattan. Jag provade
med att rycka lätt i hjulen, men var noga med att inte dra för långt
ut om plattan skulle lossna. Det gick mycket lätt att få loss den på
detta sätt.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by jansch »

Man bör "knacka" på baffeln så som jag beskrivit i denna tråd.....störst chans att också tätningslisten klarar sig...och framförallt baffeln där ytskiktet på MDF:en ofta släpper och sitter fast i gummislisten.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det här med elementen har ju varit uppe några gånger men kanske förtjänar att påpekas igen.

Det bästa är att om möjligt reparera sitt gamala 5,3 Ohms element.
Näst bäst är att sätta dit Silver Flute 4 Ohms oskärmat.
Tredjen bäst är att ta B65 oa-II med ny basspole, detta leder dock till en liten tapp av bas.

Silver Flute funger OK som bas i en trevägare men inte som mellanbas i en tvåvägare då det tappar lite uppåt.

Visserligen tror jag att detta redan svarats på på annat håll men...

Med vänlig hälning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests