Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
pettex
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sun 01 Apr 2007, 22:10
Location: Malmö, Skåne

Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by pettex »

Jag har nu fått nya element till mina oa116.
Hur svårt är det att byta basen? Går det alls att få bort bottenbaffeln utan att ta bort toppen?
Är det någon som har bilder på processen? Jag såg lite på en tråd på faktiskt.se men inte hela resan.
Är det förresten någon som har en rekommendation för att fylla skruvhål i bafflarna som inte "biter" längre?
oa-14
oa-51
oa-116

Kenwood 700 M&C
JVC ql-a7
yamaha cdx-993
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by STDI! »

Det går utan att ta bort toppen. Jag har skickat PM till dig med kontaktuppgifter. Om du vill diskutera så ring mig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Täningslisten gör att det är svårt att få bort bottenplattan, akta träet när du jobbar med bottenplattan.
Kablarna kan ibland upplevas lite korta, ha uppsikt så att du inte drar sönder internkablaget.

Ta gärna lite bilder och beskriv dina problem och framgångar så brukar folk vara generösa med att ge hjälp, en bild säger mer än tusen ord sägs det ju...

Lycka till

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by jansch »

1. Lägg högtalaren på sidan på mjuk matta
2. Ta bort skruvarna
2. Lägg en slät träbit PÅ KANTEN på bottenplattan/baffeln (långsidan)
4. Slå/knacka med hammare på träbiten

......så lossnar baffeln från lådan. Har du tur fastnar ingen del av tätningslisten (som är limmad mot baffeln) på själva lådan. Något bättre "knep" finns inte för att lossa baffeln.
OBS! OBS! Stoppa inte in en skruvmejsel eller typ stämjärn i kanten mellan baffeln och lådan, det blir märken!

OM du inte löder fast de nya högtalarna - kläm försiktigt ihop kabelskorna så att dom går trögt på högtalarelementen (dom är alltid "slappa").
pettex
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sun 01 Apr 2007, 22:10
Location: Malmö, Skåne

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by pettex »

Fantastisk att-göra-lista!
Jag är mycket tacksam. Väntar nu på spolar från Tyskland, sen sätter jag igång.
Jag lovar återkomma.
Förresten: Vad använder ni för att fylla urgängade skruvhål?
oa-14
oa-51
oa-116

Kenwood 700 M&C
JVC ql-a7
yamaha cdx-993
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by masen »

Du kanske också vara beredd med att ha en ny tätningslist i beredskap ;)

Finns en väldigt bra på HifiKit, best.nr: 5411
Det finns alltid någon som vet mer.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by jansch »

för stora gänghål...
Ekesiöö i Bromma har svarta skruv med lite grövre alternativt längre gänga
pettex
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sun 01 Apr 2007, 22:10
Location: Malmö, Skåne

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by pettex »

Har precis ägnat lördagskvällen åt att byta sista baselementet. Det gick på en halvtimma inklusive byte av spole. Döm dock min förvåning då högtalaren helt saknar bas då jag kopplat upp den igen.
Öppna igen. Kolla lödningar mm med voltmetern. Allt ok.
Provar att byta tillbaka till fulelementet som satt där innan. Då funkar basen igen.
Det står på elementet från HiFikit att det är QC! Men det är uppenbarligen kasst. Då är det bara till att hoppas att Hifikit godkänner min reklamation ...och försöka glömma frustrationen av att behöva öppna lådan ännu en gång.
Återkommer med bilder då allt är klart.
Men att byta elementen är inte svårt!
oa-14
oa-51
oa-116

Kenwood 700 M&C
JVC ql-a7
yamaha cdx-993
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by Russ »

Jag bytte också basar och spolar i mina OA-116.Det skulle jag inte gjort,för de gamla originalbasarna lät bättre.Lite besviken blev man allt,med tanke på de förväntningar man bar på.Är det inte något nytt, bättre baskapabelt element på gång?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Byta bas i oa 116! bilder? svårt?

Post by jansch »

Russ och pettex!

Man SKALL INTE byta ut 5,3ohms basarna i OA116 och OA2212 till 8ohms ersättningselement (typ B65oaII)!
Detta trodde jag var "solklart" för alla som läser detta forum eller Faktiskt.se - Så mycket pengar för att bli besviken....
Det hjälper INTE att byta ut spolen, det saknas ändå några dB i botten och basreflexlådan jobbar inte bra/optimalt

Byt skumgummikanter istället! Det är relativt enkelt att gör själv eller att "hitta nån" som kan för några hundralappar. Kostnad: alltifrån 100kr/högtalarelement

Alternativt, köp SilverFlute W17RC38-4ohm (OBS! inte "S" versionen = Shielded) och ändra inget annat! Inga nya spolar! Leverantör t.ex. Madisound som är billigast(tror jag). Kostnad max drygt 500kr/högtalarelement och ner till under 380kr/styck om man beställer t.ex 10 st. Det är frakten som kostar... Glöm inte tull och moms när du kalkylerar.
För den late: Klipp bara upp lödörorna så passar original kabelskor och bytet tar 15-20 minuter.

Alternativt, hitta någon annan 6,5 tummare med liknande parametrar.....

Med SilverFlute får man lite mer och rappare bas än med origianlrenoverade högtalarelement. Jag har skrivit lite mer - mätresultat etc i andra trådar.....

.....och B65:orna kan man använda i OA14, som mellanregister till OA2212 eller sälja. Som mellanregister i OA116 kräver ju B65:orna filterändringar för att funka vettigt. De nya spolarna vet jag inte vad man skall använda till.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests