Sonab OA5 typ2

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
User avatar
cactus49
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 30 Jan 2007, 23:07
Location: Solna / Stockholm

Sonab OA5 typ2

Post by cactus49 »

Hejsan,

Är nykomling här på forumet och har en fråga om renovering.

Lyckades komma över ett par så gott som nya Sonab OA5 typ2 i går. Dom låg prydligt i sina originalkartonger med bruksanvisningar och original kablar. Pris 1500:-

Jag driver dom med en JVC VR 5535L receiver (70 talare).http://www.hifigoteborg.se/JVC%20VR-5535%20L%20spec.htm

Utan att överdriva måste jag säga att ljudet är makalöst bra. Hade inga stora förväntningar efter det jag läst här i forumet, men faktum är att jag är jättenöjd! :D

Min fråga är hur jag kan veta om det är dags för en renovering. Jag menar,.membran och andra komponenter åldras väl även om dom knappt är använda?

Ha det / Staffan
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Grattis, dessa tidiga -70 talare har ofta en grymt vacker fanér, kanske den vackrast fanerade högtalare som producerats i Sverige.

Vad som har hänt med dess högtalarelement på 35 år, kan väl uttryckas som så, att ljudet blivit aningens, aningens hårt, lite aningens kallt, om jag får överdriva något. Min personliga uppfattning.

Vad det beror på, är svårt att säga, men troligtvis pga en viss oxidation i all kopparlindning och ledare + åldring av komponenter i delningsfilter etc och deformation av papperskonerna.

Philips midbaselement eller ekvivalent, går nu inte längre att få tag på och även vad gäller diskantelementen är det kört.

Jag skulle köra dem som de är och om du så småningom vill tweeka/byggaom, så kläm dit de nya 7"-arna som är på gång. Även ersättare till diskanterna utreds och prövas för närvarande, enligt uppgift. Men de är väl egentligen till för den senare 70-talsserien och framåt.
Fordrar justering av delningsfiltret och basavstämningen i lådan dock.

Men så skulle jag gjort i alla fall.
Den som vet mest, tror minst.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Lyssna in dig på hur de låter först om det inte finns några missljud.

Sedan:
- Kolla baselementen enligt renoveringstips på huvudsidan, OBS det där med de tre skruvarna som håller dämpkorgen!
- Byt kondensator i filtret till diskanten om det inte är gjort.

Lyssna igen!


Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 94 guests