Upprörande!

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Upprörande!

Post by Tre Rosor »

Läs detta om ni kan hålla ilskan under kontroll.

http://www.tradera.com/auction/Hogtalare/aid_38849418

Sicken en va?
Chocken har inte lagt sig än, någon som har något lugnande?
calzone

Post by calzone »

:D

Enligt annonsen så räknar annonsören med att få åtminstone 400:- för dem och det är de kanske värda men det var väldigt stora ord om så "små" högtalare.

Synd att han brer på så mycket, för jag tror han skulle få mer för dem om han inte skrivit som han gjort, för jag gissar att potentiella köpare väl känner till hur bra Sonab högtalare kan låta och strävar efter något liknande ljudmässigt.
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

OM60 ÄR en för sin tid mycket bra låda! Det var inte bara SC som höll på med rumsanpassade högtalare som balanserade direkt ljud med reflekterat, det var mycket vanligt då för tiden!

Däremot är det ju alltid trist när det sablas ner på "konkurrenter" men så gör ju många "säljare"! Jag tror att 400 är ett fynd om de är hela!

/J
calzone

Post by calzone »

Visst var de bra och prisvärda för sin tid ingen tvekan om det.
Men renoverade OD-11, OA-12 m.fl. är bättre högtalare i flera avseenden.
Last edited by calzone on Fri 02 Feb 2007, 19:52, edited 1 time in total.
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Ska man tolka kort vad annonsören skriver, så blir det ju ungefär som att hans högtalare är synnerligen färgande.
Ingenting låter ju illa, inte ens en dålig inspelning. Mjukt och behagligt, vad du än spelar.
Det innebär att en riktigt bra skiva inte låter riktigt bra, utan enbart som vilken som helst, tråkigt. 8)

Men hur som helst, jag vet att Olles högtalare inte är dåliga. :wink:
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Det finns just nu ett antal mycket intressanta hifi-historiska artiklar av Olle Mirsch på http://www.faktiskt.se

Läsvärt! (en del Carlsson i dem med)

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
adi6606
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 21
Joined: Wed 30 Aug 2006, 16:01

Post by adi6606 »

Känner mig tvungen att försvara mig och mitt val av högtalarbeskrivning. Jag tror att det är väldigt få som skulle våga påstå att OA-14 eller för den delen OA-2212 låter bättre än Willson Watt/Puppy 7, eller hur!? Prisskillnaden är 50000 kronor. OA-2212, renoverade, uppgraderade och i fint kosmetiskt skick kostar runt 20000 kronor. Watt/Puppy, nya högtalare, säljs för runt 220000$. Givet priserna får man mycket mer välljud från Watt/Puppy 7 men det kostar så mycket mer. Frågan är nu om prisskillnaden på 50000 kronor kan förklaras med sååååå mycket bättre ljud. Jag väljer att applicera samma resonemang på skillnaden mellan OA-14 (2500 kronor, med omkantade basar) och OM 60 (orenoverade).
Dessutom måste jag ta upp en annan fråga här. Stig Carlsson må vara först med rundstrålande högtalare men på 70-talet kom upp en massa tillverkare som tillämpade samma principer. Här vill jag nämna några: Luxor med sin Brilliant, Martin Persson med AB11 och AB22, Olle Mirsch och Bertoni (ngn. som minns dessa?). Bertoni fick bättre recensioner än OA-2212 i en parallel test utfört av tidskriftan Hifi&Musik (vad än det säger oss?). Ursprungspriserna är oftast inte korrekta heller. Ett par OA-2212 enligt StereoHif handboken kostade lite över 9000 kronor. Den summa används oftast som referns när man säljer OA-2212. I själva verket såldes dessa högtalare för 4900 kronor av Söderbergs på Kungsgatan i Stockholm. Hur många par köptes egentligen för den summa som används som referens idag?
Bose 901, serie I eller II med textilanterna kan man få idag för runt 2000 kronor. Hur mycket bättre låter OA-2212 för att den ska vara värd 20000 kronor, undrar jag?
Med allt detta skrivet vill jag påpeka att jag älskar Carlsson högtalarna. Själv är jag ägare till: OA-6 typ I (renoverade), OA-14 (två par), OA-116, OD-11, OA-50 och OA-5 typ II. Även ett antal andra modeller har passerat min lekstuga. Jag blev "Carlssonfrälst" innan hela "Carlssonmani" antog epidemiska proportioner. Som flykting i början av 90-talet, utplacerad i en flyktingförlägging i Dalarna, cyklade jag "hem" till förläggningen med ett par OA-14 och en Rank Arena receiver köpta på kyrkans loppis för 50 kronor. Vilken chock när anläggningen ryggades upp i rummet som delades av 6 andra flyktingar från olika världshörn! Mycket, mycket välljud för extremt lite pengar :D
Numera köpes Carlsson högtalarna av många andra skäl än bara för deras mycket goda ljudegenskaper. Enligt min mening har Carlsson produktionen blivit "upphausad". För samma summa pengar kan man köpa antingen nya högtalare eller begagande högtalare som överträffar Stigs skapelser, åtminstone vad det gäller ljudegenskaper. Detta hindrar mig inte från att längta oerhört mycket efter ett par OA-2212 :oops:
P.S.
"Stora ord för små högtalare" ska ses i proportion till vad man skriver om OD-11
D.S
Last edited by adi6606 on Fri 02 Feb 2007, 10:40, edited 2 times in total.
adi6606
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 21
Joined: Wed 30 Aug 2006, 16:01

Post by adi6606 »

Rättelse: Watt/Puppy kostar 22000$ :oops:
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

En aspekt till, kanske

Post by henrik.sch »

Denna site har betytt mycket för bevarandet av Carlsson-högtalarna. Detta är värt något för mig ur flera aspekter, t.ex.
Det fanns en tid då tanken, mödan och "ingenjörskonsten" var värt något i Sverige. En stereo köpte man, levde med och lagade om det skulle hända något. Det var på det viset det funkade. Ett "bevis" på detta är väl att en kedja som Expert (som väl närmast kan jämföras med dagens el-giganter och på/av) faktiskt köpte in och satte sitt märke på OM-högtalarna. Vad man gjorde när man skulle sälja stereoanläggningar "till folket" var alltså att söka bland dem som förstod sig på det där med ljud och köpa in tjänsten.
Idag är det inte så utom kanske i divisionen Hifi-klubbens övre segment och uppåt. Mängderna av dessa artiklar är dock försvinnande små jämfört med antalet anläggningar som säljs (hävdar jag utan att egentligen ha några siffror).
Alltså att sätta ljus på en bra produkt, värna om dess bevarande genom att tipsa och beskriva renovering är gott och riktigt.
Baksidan av medaljen är att allt annat har en tendens att bli skit och inget värt. Konsekvensen av detta är ju bara att det inte är lönt att bevara högtalare som t.ex. Olle Mirsch konstruktioner.
Att racka ner på någon som framhåller en annan svensk kvalitetsprodukts goda sidor genom att häva att den håller en klass som är fullt jämförbar med Carlsson och kanske till och med bättre i vissa avseenden blir, enligt min mening, bara fånigt.
Inte heller jag har annat än gott att säga om Carlsson-högtalarna men för den sakens skull innebär det inte att ett par Mirschar skulle kunna sprida lika mycket välljud i ett vardagsrum.
Vi vet alla vilken möda och kostnad det innebär att få ordning på ett par sjuttiotalshögtalare. Jag betalade 400 spänn för ett par orginalelement till OA14 utan kanter för att kunna sätta in orginal istället de Monacor som satt i när jag hittade dem. 400 spänn får jag knappt ut för ett par renoverade OM3-28. Inte ute efter att jämföra ljudet på dessa men däremot så vill jag hävda att OM3-28 är vettiga högtalare, värda att bevaras och att det finns risker med att hävda att det finns Carlsson och sen kommer inget och inget och inget och efter det kommer lite skit som folk har fräckheten att kalla högtalare.
Vad adi6606 säger, tycker jag, är att det kan vara lite bra att lyfta blicken och se sig omkring ibland och vad jag vill lägga till detta är att allt man gör har en baksida.
Kanske är risken att det ursprungliga syftet med Carlssonplanet och inställningen hos många här kanske får konsekvensen att det det finns en hel del annat bra som går förlorat på vägen och detta tror jag knappast någon är betjänt av.
OM60 är riktigt bra grejor coh det är det Adi har "fräckheten" att säga. Hur upprörande är det????
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

adi6606 wrote:"Stora ord för små högtalare" ska ses i proportion till vad man skriver om OD-11
D.S
:D

Både Bertoni högtalarna men särskilt OA-2212 blev rejält sågade av H&M, i olika avseenden, som för övrigt inte bör läsas som en bibel.
OA-2212 är beroende av ett stort rum, bra placering och kapabelt förstärkeri samtidigt som jag tror jag har läst att Kjell Stenson och Stig Carlsson inte var de bästa vänner vid tidpunkten vilket kan ha påverkat uppställningen, val av förstärkare och omdöme.

Själv tycker jag att det stora lyftet med Sonab högtalarna infinner sig efter diskantbyte till CT62, utan det bytet så är jag benägen att hålla med en aning men vad gäller OA-116 eller OA-2212 kan jag inte uttala mig.

Mirsch högtalare går att hitta mycket billigt och det råder ingen direkt hype över dem idag förutom några av de senare modellerna, det såldes väldigt många så där kan jag hålla med dig.

Jag vidhåller dock att både OD-11 och OA-12 renoverade och uppgraderade är bättre högtalare än de OM-61 jag en gång hade, ur många viktiga aspekter. OM3-28 har också ägts en kortare period.

För säkerhets skull måste jag tala om för dig att jag inte längre äger nåra Sonab högtalare ej heller Mirsch.
Jag har dock haft högtalare av båda slagen och blivit klart mest imponerad av Sonab högtalarna.

Naturligtvis är prisvärdheten stor för vissa begagnade gamla Mirsch högtalare om det går att renovera dem i spelbart skick och är absolut inte att betrakta som skräp bara för att priset kan vara lågt.

Olle Mirsch var och är mycket duktig och säkerligen en strålande affärsman.
Jag efterlyser både en Mirschplanet liksom en MartinPerssonplanet med modifierings och renoveringstips som om möjligt gör deras gamla alster i klass med Stig Carlssons.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests