OA14 som passiva subbar?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
User avatar
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Wed 25 Oct 2006, 21:34
Location: Nossebro, Västra götaland.

OA14 som passiva subbar?

Post by Frodrak »

Innan någon här får en hjärtattack :wink: vill jag utveckla mitt resonemang en liiiiten aning:
Jag har alltså ett par OA 14-chassin(dvs de är helt utan element och filter) och funderar på att renovera dem.... :shock: ?
Dock har jag icke nu pengar till att köpa allt som krävs...
Tänkte då som så att jag köper rätt basar/mellan-element, och sätter en spole i så att jag får lagom lågpass, i väntan på ekonomi- och diskant utveckling....
Skulle det kunna vara nåt???
Har också en fundering på om man kan byta ut dämpmaterialet i dem mot någon nyare dämpull, dvs. inte gullfiber. Detta pga min flickvän är astmatiker och gullfiber så vitt jag vet gärna "dammar". Är inte så där jättesugen på att inhalera glasfiber själv, för den delen :)
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Vad jag förstått är dämpmaterialet och dess placering noga utprovat för att ge rätt (ortoakustiska) egenskaper, så det är nog inte helt oproblematiskt att byta. Men det är väl egentligen bättre att överlåta förklaringarna till dom som kan dom här sakerna bättre.

Det är klart att dämpmaterialet flyger omkring när man håller på och jobbar inne i högtalarna, men väl på plats borde det väl inte (trots basreflexportarna) spridas i nå'n större utsträckning. Har själv astmatiska besvär, men har aldrig märkt att mina 12:or påverkat astman.

I övrigt låter det som en kul och möjlig idé!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Wed 25 Oct 2006, 21:34
Location: Nossebro, Västra götaland.

Post by Frodrak »

Jo, dämpningen är säkert noga utprovad, jag bara tänkte.. eftersom man har hört och läst mycket om bilstereonissar som inte rekommenderar gullfiber, just för att det kan lossna fibrer och komma ut genom porten.
Dock vet jag inte om det är gullfiber, det kanske är stenull? Tror inte det är lika känsligt i så fall.
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Den lilla mängd väl placerad dämpmaterial som sitter i dessa högtalare lär inte spruta ut ur basporten. :D
Stenull eller glasull är ju samma sak. Även om det satt asbetsull i dem, skulle det inte vara några problem.
Betänk att att det är en fram-/återpuls högtalarelementet utför, alltså blås/sug +/- några millimeter och xmax för det elementet skapar knappast någon direkt evakuering av lådans luftinnehåll.
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Wed 25 Oct 2006, 21:34
Location: Nossebro, Västra götaland.

Post by Frodrak »

OKi, my bad :oops:
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
calzone

Post by calzone »

Tror inte att du ens kan få ut all gullfiber ens om du skulle försöka, det skulle också förstöra eventuellt värde i lådorna eftersom det skulle bli nästan omöjligt att lägga tillbaka gullfibern på ett bra sätt.

Bättre att du säljer dem i så fall eller gör något vettigt med dem.
Omkantade originalbasar, lite filter komponenter och 1 CT62 per högtalare behöver inte bli så dyrt, det är en bra start. :wink:
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

calzone wrote:Omkantade originalbasar, lite filter komponenter och 1 CT62 per högtalare behöver inte bli så dyrt, det är en bra start. :wink:
Instämmer till fullo! Kanta om och köp ett par 8 ohms CT62 och njut. Om du kör med en 8 ohmare per högtalare behöver du inte ändra nåt i filtret heller.
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Wed 25 Oct 2006, 21:34
Location: Nossebro, Västra götaland.

Re: OA14 som passiva subbar?

Post by Frodrak »

Frodrak wrote:Jag har alltså ett par OA 14-chassin(dvs de är helt utan element och filter) och funderar på att renovera dem.... :shock: ?
Dock har jag icke nu pengar till att köpa allt som krävs...
Tänkte då som så att jag köper rätt basar/mellan-element, och sätter en spole i så att jag får lagom lågpass, i väntan på ekonomi- och diskant utveckling
min understrykning....
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Varför inte, kan du köra dem som passiva basar i din anläggning så tuta och kör.

Fast om du ändå meckar så tycker jag du kan fundera på att jaga rätt på en uppsättning originaldiskanter MT20HFC det bör inte kosta många kronor.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests