Sonab C500 rem till räkneverk (Vad är detta?!)

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Sonab C500 rem till räkneverk (Vad är detta?!)

Post by DaStraycat »

Håller på och renoverar min nyligen inköpta Sonab C500, byter bland annat ut skumgummilisterna under mätarna till nya samt byter lampor (kommer säkert mer om detta i en annan tråd vid tillfälle).

Efter att jag monterat isär den och sedan ihop den igen insåg jag dock att räkneverket slutat fungera – och när detta händer så stannar bandet efter endast några sekunder (i alla fall om remmen sitter i, jag har inte provat köra den utan räkneverk och vill ju helst att det ska fungera).

Lyckades försiktigt plocka isär allt och blotta själva hjulet under räkneverket där man fäster remmens "bakre" del (ursäkta om jag inte använder rätt termer). Men när jag viker undan kretskortet skramlar det till, och jag får denna i handen (fortfarande dock med remmen löpande genom den).

Jag brukar kunna räkna ut hur saker fungerar, men nu står det still. Vad har denna suttit fast i? Förstår att det har att göra med att remmen ska ha rätt bana och inte gnidas mot något, men jag har verkligen ingen aning om var den suttit. Någon som kan hjälpa mig, gärna om ni har någon bild? Då är jag grymt tacksam!
sonab_remdel.jpeg
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: Sonab C500 rem till räkneverk (Vad är detta?!)

Post by DaStraycat »

Svarar på min egen post (igen!) då jag faktiskt lyckades lösa problemet på egen hand, med en stor DOH!-stämpel i pannan. :oops:

Jag försökte hitta sprängskisser eller någon form av manual för Sonab C500, men det fanns inget konkret på nätet, några döda länkar, och det var det. (Om någon har en manual hade det varit underbart om ni kunnat dela den!)

Tänkte sedan vidare att den ju faktiskt egentligen är en Nakamichi, så varför inte prova med det i stället? Men vilken modell letade jag efter? Jag tänkte att jag testar och ser om "Nakamichi 500 någonting" genererar något användbart... och det gjorde det!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... QN6ZVXZgJP

Jag bläddrade ner till sprängskisserna och hittade tillsist igen min fjäder. Till min förvåning insåg jag dock att den inte hade ett dugg med räkneverket att göra, utan i själva verket ska sitta fast i kassettluckan och stabilisera den! Jag hade inte ens sett den, så mest troligt har den lossnat redan på ett tidigt stadium eller legat lös sedan jag fick bandspelaren, utan att jag vetat om det.

Hursomhelst har sedan denna fjäder ramlat ner "bakvägen", hamnat i vägen för räkneverksremmen och lyckats med konststycket att perfekt trä in sig genom den (utan att paja remmen...) varefter den hakade i något, fastnade och drog remmen ur spår.

Inte helt lätt att räkna ut, kanske – särskilt om man har så pass lite erfarenhet som jag! :P

Nu funkar dock C500 finfint igen. Jag har gjort nya skumgummikuddar till mätarna och motorskyddet, och det som egentligen återstår nu är att hitta rätt lampor, vilket jag misstänker att jag kan göra i farsans garage, som inte blivit urstädat sedan tidigt 70-tal... ;)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests