C500 kassettdäck - distorsion i ena kanalen vid uppspelning

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Anders Blomberg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 03 May 2021, 22:08

C500 kassettdäck - distorsion i ena kanalen vid uppspelning

Post by Anders Blomberg »

Mitt C500 kasettdäck distar på ena kanalen vid uppspelning. Vad kan jag göra för att åtgärda problemet? Jag har haft problem med att det distat i någo av kanalerna och jag har då kunnat daska till däcket så att problemet försvunnit. Nu går det inte längre att göra så
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: C500 kassettdäck - distorsion i ena kanalen vid uppspelning

Post by DaStraycat »

Jag minns att vi hade samma problem med vår Sonab C500 efter att den blivit cirka 15 år gammal. Min far lyckades då laga den – men jag minns tyvärr inte hur, förmodligen rörde det sig bara om en rengöring.

MEN – jag hittade nyligen en annan gammal bandspelare från samma era med nästan ett identiskt problem. Den hade ett distande ljud på ena kanalen. Jag googlade runt lite och fick tipset att prova ta ur bandet, och koppla ur strömmen (dra ur kontakten, alltså).

Därefter skulle man peta med fingrarna i vänstra övre sidan av kassettluckan – så att man alltså lurar bandspelaren att ett inspelningsbart band sitter i, och sedan trycka endast på rec-knappen.

Man skulle låta rec-knappen vara nedtryckt i några minuter, sedan släppa upp den, och prova kassettbandspelaren som vanligt (spela upp ett band igen).

Jag provade detta på min gamla bandspelare – och det löste problemet! Dock har jag fått göra det cirka två gånger på tre månader.

Det har tydligen något med avmagnetisering att göra, men någon kan säkert förklara det ännu bättre på ett mer tekniskt sätt.

Dock är det intressanta i sammanhanget att personen som löste problemet på det här sättet i forumtråden jag läste hade just en Sonab C500! Så det är nog ett inte helt ovanligt problem – som tydligen kan fixas på det här sättet!

Jag håller hursomhelst tummarna för dig – och om det inte skulle ordna sig för det kan du alltid sälja din C500 till mig, för vår försvann, och jag letar nu efter en likadan, med ljus och lykta! :wink:
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: C500 kassettdäck - distorsion i ena kanalen vid uppspelning

Post by DaStraycat »

Svarar på mitt eget inlägg här för att bekräfta – denna metod funkar verkligen!

Jag införskaffade en Sonab C500 i dag, och som väntat drog ena mätaren iväg och tok-distade (i botten) när jag satte igång den första gången. Jag insåg att man på C500-inte endast kan trycka på "rec" om "rec" ska stanna nedtryckt, så jag tryckte "rec" och "play" samtidigt med avstängd bandspelare och lät den stå i någon minut.

Det löste problemet direkt, och distandet försvann och kom inte tillbaka. Faktum är att den låter fantastiskt bra nu, som jag minns den från när den var ny! Endast några lampor behöver bytas ut.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests