Sonab OD-11, hur går jag tillväga för att testa dem?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
sumobruno
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 21 Mar 2021, 15:33

Sonab OD-11, hur går jag tillväga för att testa dem?

Post by sumobruno »

Tjena! Har haft dessa liggandes i förrådet efter farsan och tänkte nu ta reda på om det finns intresse för dem.
[image][/image]
[image][/image]
[image][/image]

Börjar med att säga att jag inte kan det här med ljudkablar alls. Jag undrar helt enkelt hur jag testar så dessa fungerar på enklast sätt. Hittar inga 2-pin din adaptrar och antar att jag behöver göra en egen kabel på något vis med 2-pin DIN hon-plug med något modernare på andra änden? Men då är ju frågan vad som fungerar och inte. Har även läst att högtalarna inte är gjorda för receivers med förstärkare (?) Som ni märker kan jag helt enkelt inte detta.

Någon som kan hjälpa med detta? Länkar till andra forumstrådar går också bra.

Utöver att testa dem undrar jag hur original de ser ut att vara?

Tack på förhand! /Marcus
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab OD-11, hur går jag tillväga för att testa dem?

Post by STDI! »

Jodå, det finns intresse för dem. Allt ser original ut. Om de inte har utbytta eller omkantade basar så ska du inte spela på dem. Då är nämligen skumkanterna förstörda och elementen mår inte bra av att spelas. Ev kan det bli kortslutning i förstärkaren. Det är kanske det du har hört för annars funkar de med vilken vanlig receiver eller förstärkare som helst.

Börja med att ta av gallret och fota så att vi kan se hur de ser ut. Gallret tar du av genom att dra det rakt uppåt. Men det kan sitta ganska hårt så man kanske stoppa in något litet i maskorna och dra, t ex en böjd spik som är tillräckligt liten. Dra lite i alla kanterna så får du upp det.

Om du talar om var du bor kan du kanske få hjälp av någon i din närhet.

Om allt är ok så kan du tillverka en kabel med DIN-kontakt som t ex den här: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ruv-p39142. Det lilla hålet är plus och den flata är minus. Alltså till rött resp svart på din förstärkare. Men det gör inget om gör tvärtom, bara du gör lika på båda högtalarna. Inget kan förstöras om du gör fel men ljudet blir inte bra/rätt om du inte gör lika på båda högtalarna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
sumobruno
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 21 Mar 2021, 15:33

Re: Sonab OD-11, hur går jag tillväga för att testa dem?

Post by sumobruno »

Alright tack så mycket! Jag bor i Haninge, Stockholm. Det här såg väl mindre bra ut kanske, går det att kanta om i det här skicket? Vet inte vad de kan ha vart med om i övrigt. Ska skruva isär och fota lite till imorgon.

User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab OD-11, hur går jag tillväga för att testa dem?

Post by STDI! »

Så här ser de normalt ut efter så lång tid. För att avgöra om de går att kanta om måsta man mäta upp så att resistensen är korrekt och titta på spindeln (den veckade orangea ringen som du ser från baksidan av elementet). Den måste vara någorlunda plan.
Vanligen går de att kanta om.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests