Sonab 67 S skivspelare

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Sonab 67 S skivspelare

Post by DaStraycat »

Hej!

Jag är helt ny här på forumet, och även väldigt mycket nybörjare när det gäller att renovera audio-prylar, så jag ber på förhand om ursäkt för att jag säkert kommer ställa en hel del "korkade" frågor och inte använder korrekta tekniska termer för att beskriva saker och ting. Hoppas ni har överseende med detta! :oops:

Jag varnar också om att detta kan bli ett lite långt inlägg – men om ni endast vill se frågorna så har jag markerat dessa med fetstil.

Hursomhelst – jag är uppvuxen med Sonab och i föräldrahemmet hade vi en R 4000-2 (eller 3), en kassettbandspelare av märket C 500 och en Sonab 67 S-skivspelare. Givetvis hade vi Carlsson-högtalare till denna anläggning, och även ett par H20-lurar.

Under det senaste året har jag börjat "nörda ner" mig alltmer i retro-ljudanläggningar, och med detta kom funderingarna kring var Sonab-stereon egentligen "försvann" någonstans, eftersom vi är en familj som tenderar att spara allt. Tyvärr har vi också alldeles för många förrådsutrymmen, som inte är helt enkla att genomsöka...

Carlsson-högtalarna renoverade vi och de är numera en mycket välljudande del av mitt barndomshems hemmabiosystem. Härom dagen hittade jag skivspelaren i ett förråd, och jag misstänker att de andra två delarna finns i ytterligare ett förråd – som jag ska genomsöka i vår.

Hursomhelst har jag börjat renovera skivspelaren. Den är i hyfsat gott skick, förutom att jag förstås måste byta stift på den, eftersom detta helt gått av.

Jag hittade en länk till Svalander där man rekommenderar vilka nålar som passar, och jag konstaterar att de varierar mycket i pris. Jag har ingen aning om vad skillnaderna mellan dessa nålar är – är det så att dyrast också innebär bäst kvalitet? Är det någon ni skulle rekommendera, eller avråda från?

https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... 67-s-sonab


Nu förväntar jag mig inga underverk från denna skivspelare, så jag tvivlar på att jag kommer satsa på så väldigt exklusiva delar till den, men man vill ju förstås ha något som fungerar... och mina kunskaper inom område är som sagt högst begränsade!

Remmen behöver också bytas – den nuvarande är i gott skick men alldeles för lång, vilket gör att spelaren inte kan växla upp till 45 varv per minut. Rekommenderar ni Svalanders även för remmar, eller har ni några andra tips på var jag ska vända mig?

Andra tips och dylikt gällande 67 S emottages också tacksamt!


Jag hoppas som konstaterats innerligt att jag hittar resterande två delar till min barndomsstereo i förrådet. Annars kommer jag förmodligen bygga ihop en likadan...
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Sonab 67 S skivspelare

Post by 12björn »

Shure M 75 var inte sällan den pickup som var standard på skivspelare på 70-talet och som skivspelaren levererades med. Bokstäverna "efter M 75" minns jag inte vad dom innebär. Svalanders pickuper till Sonab 67S är ju verkligen billiga. Det är väl ett bra alternativ att börja med. Är du inte nöjd kan du ju alltid byta.

Pickuper finns från "billiga svarvar" för några hundra kronor upp till fantasipriser motsvarande en mindre bil. Jag vet inte om Sonabrecievern har RIAA för MC-pickuper. I så fall finns en omkopplare för MM/MC. Finns inte omkopplaren ska du hålla dig till MM, moving magnet, dom är i regel billigare, men det finns också "hyfsat dyra" och naturligtvis bättre. Självklart finns det ett samband mellan kvalitet och pris, men det är också viktigt att din spelare/anläggning kan dra nytta av kvaliteten, annars är det bortkastade pengar.

Drivremmar töjs och torkar med tiden. Köp remmen hos Svalander. Du kan säkert hitta remmar på andra ställen, men jag tror att du får svårt att hitta billigare och vara säker på att remmen passar.

Lycka till!
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: Sonab 67 S skivspelare

Post by DaStraycat »

Stort tack, Björn!

Jag ska se till att beställa både nål och rem till skivspelaren nu inom kort. Jag insåg att typbeteckningen på den befintliga faktiskt fanns där, om man fällde fram en "plastskärm" som annars täckte den, och det var mycket riktigt en Shure M75 ED type 2 – som mig veterligen aldrig blivit bytt förr.

Ingen aning tyvärr om R4000(X) har RIAA, eftersom den förstärkare som *eventuellt* finns står i ett förråd på en tomt som just nu täcks av snö som går mig närapå till midjan (inget skämt... den är uppe i Luleå...) så att försöka leta fram den, om den finns kvar, måste – tyvärr – vänta till någon gång runt april-maj.

Annars kommer jag skaffa en likvärdig – men då måste jag först vara säker på att vårt "original" verkligen har hamnat på villovägar.

Kommer säkert ha fler frågor under denna nostalgiresa (elller säger man "stereopsykos"? ;) ) så ni lär nog få höra från mig igen.

Stort tack, som sagt! :)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Sonab 67 S skivspelare

Post by 12björn »

Alla förstärkare från 70-talet har RIAA-steg eftersom det var vinyl man spelade på den tiden. Det var först när CD blev standard som RIAA fasades ut och numera är det nästan inga förstärkare som har inbyggt RIAA. Du kan m a o vara säker på att din Sonab-förstärkare har RIAA.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Sonab 67 S skivspelare

Post by momus »

Jo, R4000 har RIAA, men bara för MM pickup. Däremot tror jag att det har en DIN ingång för skivspelaren (en adapter kan köpas hos Kjell och Company). En bra pickup är AT 95 E. Finns hos Svalander. Ganska billig.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests