Sonab OA116 och Luxman R-1120 ?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Maack
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sun 11 Oct 2020, 17:31

Sonab OA116 och Luxman R-1120 ?

Post by Maack »

Hej,
Jag håller på att köpa "ny" Luxman R-1120 med 120W per kanal och 8 ohm till mina Sonab OA116. Mina OA116 är renoverad enligt nedan. Kan detta funka ihop ?.

Filtermodifikation
Nya B65-oa II säljs idag bara i 8 ohmsversion. Så för att uppnå samma funktion som den 16 ohmsversion som satt i OA-116 som mellanregister krävs att man monterar ett 8,2 ohms motstånd på vardera basens plusingång. Bästa nya ersättaren för den 5,3 ohms basversion som användes i OA-116 och OA-2212 är amerikanska Silver Flute 4 ohm (egentligen 5,3 ohm). Numera finns B65oaIV i 5,3 ohm
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab OA116 och Luxman R-1120 ?

Post by STDI! »

Ja, självklart. Högtalarna är inte kritiska för vilken förstärkare som driver dem. Åtminstone inte så länge den är frisk.

Varför startar du två trådar med samma fråga? Får du dubbelt så bra svar då? :D
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Sonab OA116 och Luxman R-1120 ?

Post by roos »

Att välja förstärkare är både sammankopplat med dina högtalare, men även en egen resa i kvalitet och smak. Jag trasslade mig igenom diverse Sonab, Nad och BoO till mina 116. Vissa av dem gillade jag skarpt med andra högtalare, men så landade en MF a100 i knät på mig och helt plötsligt gifte sig den och mina 116 till någon som både jag och min sambo tycker är det överlägset bästa vi haft. Det betyder dock inte att det är det bästa eller kanske inte ens något du skulle uppskatta. Det byteder egentligen bara att det inte är en direkt dålig kombination och att de defekter som ändå uppstår passar vårt rum, vår musik och våra öron.

Just nu ska vår a100 få en rejäl dos kärlek och vi kör tillfälligt en blue aura v32 istället. Jag vet inte mycket om v32 annat än att den fått fina vitsord för sin låga prisklass i HiFi-press. Men innan vi kopplade ur vår a100 gjorde vi blindtester och både jag och sambon föredrar a100:an även om v32:an låter trevlig, den också, iallafall när rören nått arbetstempratur.

Beror det på att vi är vana vid ljudet eller på att det är "bättre"? Det kan jag inte svara på, men jag kan med bestämdhet säga att det är viktigt att vara nöjda och kanske ännu viktigt att vara det tillsammans. Resan mot gemensam nöjdhet har varit intressant och även lite kul ibland och har man tålamod att leta förstärkare utan att betala överpris och orkar sälja dem efter utvärdering så behöver det heller inte kosta skjortan.

Lycka till med att hitta en kompis till dina OA-116 som passar dig och ha det så kul på vägen!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 65 guests