Baselement OA116

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
JohanCa
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 08 Feb 2021, 18:30

Baselement OA116

Post by JohanCa »

Hejsan,
helt ny här och har precis köpt 2 par Sonab, Oa14 och OA116, vilka båda behöver lite kärlek. Lyckats få ordning på OA14 och nu ska jag på dom större.

När jag öppnade upp 116 lådorna underifrån hade jag förväntat mig att det skulle stå Sonab eller Peerless på baselementen men dom har numret B16AR90PF-01FW. Googlar jag det så refereras det till Klipsch subs. Kan någon bekräfta att dessa kan vara original för lådan eller har någon tidigare ägare bytt ut dem? Jag har inte öppnat upp och tittat på mellanelementen men utifrån ser dom ut som original.

Båda baserna behöver nya gummiringar så om dessa inte är original eller inte gör sig bra för att sitta i OA116 så väcks ju frågan om att hitta andra element. Någon som kan ge lite rådgivning.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Baselement OA116

Post by STDI! »

Basarna som sitter i är inte original. På original står det Sonab på dammkåpan.
Det finns rätta ersättningsbasar att köpa på HifiKit. https://www.hifikit.se/b65oa-iv.html . OBS: Det ska vara 5,3 ohms varianten.

Även på mellanregistrens dammkåpor ska det stå Sonab. Tyvärr finns inga 16 ohm att köpa. Så kanta om originalen (inte med gummi utan med rätta skumkanter) om det är sådana som sitter i. Om inte det är möjligt så föreslår carlssonplanet ett 8 ohms B65oaIV med seriemotstånd. Ett dyrt men bra alternativ är att sätta i Satori med tillhörande filter. Se http://carlssonkult.se/OA116.aspx .
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
JohanCa
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 08 Feb 2021, 18:30

Re: Baselement OA116

Post by JohanCa »

Tack för svaret!

Har gått igenom lådorna nu och kan konstatera att någon har renoverat upp dem vid tillfälle. Mellan elementen är Peerless 8ohm med motstånd och baserna var nog det bäste alternativet dom kunde hitta när dom gjordes iordning. Har lyckat ringa om baserna och det låter riktigt bra. Nästa steg är nog en bättre förstärkare och sen får framtiden avgöra. Förstår att dessa 6ohms är lite tyngre att driva än de tilltänkta 5.3 men utgår från att skillnaden är hanterbar.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 88 guests