Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Post by Orfeus76 »

Hej!

Jag köpte i somras en skivspelare, en Sonab 55 S. Jag har inte alls hålla på med skivspelare, utan är helt grön i ämnet. Men nu skulle jag behöva lite hjälp.

När jag idag kopplade in den, så skrapade den lite. Den gick runt perfekt, men när den blev något tyngre med skivan på så var det ett litet skrap. Så tog då bort tallriken och kollade under. Dumt nog tog jag också bort delen under tallriken, vilket gjorde att remmen lossnade under. Till på köpet fick jag inget ljud, vilket troligen berodde på Kjell och Companys adapter från Din till Rca.

Så nu undrar jag hur jag ordning på allt detta.

1. Remmen (viktigaste frågan). Går den bara runt cylindern (eller vad man säger) under tallriken, eller ska den runt något annat också?
Alltså - är det bara att trä över remmen och sätta tillbaka cylindern?

2. Det skulle vara kul att se hur den ser ut inuti - särskilt för att se om det känns rimligt hur remmen ligger. Hur öppnar jag den?
Jag gissar att man måste ta bort armen och så.

3. Hur löser jag så jag får bort att tallriken skrapar i?
Spontant känns det som att jag vill lägga något under tallriken som höjer upp den lite.

4. Det kan jag i och för sig prova mig fram till, men ställer jag Riaat på MM eller MC?
Jag kör på ett NAD-Riaa.

Tacksam för svar! :)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Post by 12björn »

Eftersom ingen annan verkar vilja svara dig ska jag försöka svara.

Jag tror att det är drivremmen som orsakar "skrapet". När den blir gammal torkar den och det ger upphov till oljud. Att skivtallriken skulle tyngas ner har jag mycket svårt att tro. Skivtallrikar är tunga i sig själva för att de bättre ska kunna hålla jämn hastighet och belastningen av vinyl och pickup påverkar inte så mycket att det har nå'n betydelse.

En ny drivrem kan du få tag på på en rad olika ställen. Nu framgår det inte var du håller hur nå'nstans, men i Stockholmstrakten skulle jag rekommendera Veteran hifi, www.veteranhifi.se på Karlbergsvägen. Mirre kan säkert svara på alla frågor du har och även hjälpa till med reparationer om det är nödvändigt. Drivremmar kan du också hitta hos Hifi kit www.hifikit.se och Svalander www.svalander.se .

Drivremmen ska som du säger gå runt cylindern. Uppdelningen av skivtallriken finns för att underlätta att sätta på remmen. Vid motoraxeln brukar det finna en anordning som flyttar remmen beroende på vilken hastighet du vill spela din skiva med

Nu vet jag inte vilken pickup som sitter på din spelare, men det är högst osannolikt att någon skulle sätta en MC-pickup på en Sonab 55 S, så starta med att köra på Riaa:at på MM. Signalen från en MC är mycket svagare så förstärkningen på MM är inte lika kraftig.

Det är mycket som kan bli fel med signalöverföringen. Det går fyra supertunna sladdar från pickupen och vidare, men är det heldött skulle jag i första hand tippa på att det är nå'n kontakt som lossnat under transporten, men det kan också vara som du säger att adaptern från DIN till RCA är felaktig, men jag tror att det är mindre sannolikt eftersom det finns standards för hur kontakterna ska vara konfigurerade.

Vänliga hälsningar
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Re: Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Post by Orfeus76 »

Tack för svaret Björn!

Jag har faktiskt löst det hela och skivspelaren rullar på finfint nu!
Den gick emot botten i kanten, så jag klippte ut lite papp (ett paket päronsplitt) och la under tallriken. Det gjorde susen, så nu fungerar den!
Annars är remmen hyfsat ny, fick jag förklarat för mig av säljaren. Men den hoppade av när jag höll på och greja och satte den runt cylindern eller vad det heter, under tallriken. Jag tror och hoppas att det är rätt :-)

Det var också adaptern som var fel (från Kjell o Co). Jag köpte en ny från Svalander som fungerar perfekt! Dock drar det lite i nörd-sidan av mig, så jag skulle vilja ha en något stabilare adapter med något högre kvalité, som också har en jordningskabel. Så tips tas tacksamt emot!

12björn wrote: Sun 09 Aug 2020, 20:50 Eftersom ingen annan verkar vilja svara dig ska jag försöka svara.

Jag tror att det är drivremmen som orsakar "skrapet". När den blir gammal torkar den och det ger upphov till oljud. Att skivtallriken skulle tyngas ner har jag mycket svårt att tro. Skivtallrikar är tunga i sig själva för att de bättre ska kunna hålla jämn hastighet och belastningen av vinyl och pickup påverkar inte så mycket att det har nå'n betydelse.

En ny drivrem kan du få tag på på en rad olika ställen. Nu framgår det inte var du håller hur nå'nstans, men i Stockholmstrakten skulle jag rekommendera Veteran hifi, www.veteranhifi.se på Karlbergsvägen. Mirre kan säkert svara på alla frågor du har och även hjälpa till med reparationer om det är nödvändigt. Drivremmar kan du också hitta hos Hifi kit www.hifikit.se och Svalander www.svalander.se .

Drivremmen ska som du säger gå runt cylindern. Uppdelningen av skivtallriken finns för att underlätta att sätta på remmen. Vid motoraxeln brukar det finna en anordning som flyttar remmen beroende på vilken hastighet du vill spela din skiva med

Nu vet jag inte vilken pickup som sitter på din spelare, men det är högst osannolikt att någon skulle sätta en MC-pickup på en Sonab 55 S, så starta med att köra på Riaa:at på MM. Signalen från en MC är mycket svagare så förstärkningen på MM är inte lika kraftig.

Det är mycket som kan bli fel med signalöverföringen. Det går fyra supertunna sladdar från pickupen och vidare, men är det heldött skulle jag i första hand tippa på att det är nå'n kontakt som lossnat under transporten, men det kan också vara som du säger att adaptern från DIN till RCA är felaktig, men jag tror att det är mindre sannolikt eftersom det finns standards för hur kontakterna ska vara konfigurerade.

Vänliga hälsningar
Björn
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Post by 12björn »

Orfeus76 wrote: Sun 16 Aug 2020, 21:39Jag har faktiskt löst det hela och skivspelaren rullar på finfint nu!
Den gick emot botten i kanten, så jag klippte ut lite papp (ett paket päronsplitt) och la under tallriken. Det gjorde susen, så nu fungerar den!

Det var också adaptern som var fel (från Kjell o Co). Jag köpte en ny från Svalander som fungerar perfekt!
:shock: Man lär sig nya saker hela tiden :oops:

Bra att du fått igång spelaren!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Post by momus »

Vad har du för pick-up?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Få i ordning Sonab 55s skivspelare?

Post by Rolf Zetterberg »

Sonab 55S är samma som ERA 2022 och ERA 3033,bara med den skillnaden att ERA har andra armar och reglage.
Principen med ett stort T-kors och tre fjädrar och en liten synkronmotor är samma som AR och Thorens.
Tillverkade i Frankrike
Undrar hur det är med din transportskruv?Det är den skruven med stor skalle som sitter under tallriken och som ska vara lös och uppskruvad när man använder skivspelaren.OBS,skruven går åt fel håll mot det normala.
Manual till ERA 3033 finns på nätet.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests