Varför har mina OA 2212 olika baselement?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Tbonnevier
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 12 Oct 2019, 13:18

Varför har mina OA 2212 olika baselement?

Post by Tbonnevier »

Är mitt uppe i en renovering utav mina OA-2212, när dessa va rivna så fann jag att den vänstra högtalaren hade 5,3 Ohms basar utav hästsko typen (Märkta 760827) medans den andra hade 5,3 Ohms basar utav typen med lägre magnet (Märkta 770126).

Högtalarna såg ut på skicket, det tjocka lagret med damm och de torkade skumkanterna på samtliga element som att de hört ihop sedan länge.
Högtalarna såg oöppnade ut och allting såg original ut.
Kan de vara så att de bytte basar någon gång under produktion? Dvs att den ena högtalaren är tillverkad tidigare/senare än den andra.

Finns det någon som har koll på tillverkningen utav dessa och varför det sitter olika element i mina?

Mvh
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Varför har mina OA 2212 olika baselement?

Post by STDI! »

Först och främst: Kolla så att du har samma serienummer på vänster och höger högtalare. Om inte så är det skälet till olika element.

Men jag förutsätter nu att det är samma serienummer.
Jag har förstått det som att man under en tid hade båda varianterna på lager och då ibland blandade dessa eftersom man ansåg dem likvärdiga.
Själv har jag haft ett par OA2212 där det satt en typI (hästskomagnet) och typII (vanlig magnet) i båda mellanregisterkammrarna.

Om dina basar är i bra skick så att de går att kanta om (ofta är typI känsligare med buckliga/nedhängda spindlar) så föreslår jag att du sätter en typI och en typII i varje högtalare. Då har du symmetri mellan vänster och höger även om det skulle vara så att det skiljer något på elementen.

Kuriosa: Jag har haft ett par OA116 där det i basen satt 5,3 ohms typI i den första högtalaren jag öppnade. I den andra satt en typII och jag blev förvånad. Men ännu mer förvånad när jag upptäckte att det var en 8 ohms. Så där hade fabriken gjort ett misstag. Eller medvetet val om de just då inte hade någon 5,3 ohmare.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tbonnevier
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 12 Oct 2019, 13:18

Re: Varför har mina OA 2212 olika baselement?

Post by Tbonnevier »

Högtalarna har samma serienummer. Så då låter det som att de haft båda på lager och valt att blanda under tillverkningen utav det här paret.
Spindlarna ser mycket fina och raka ut så det blir att kanta om samtliga element och sätta en utav vardera i varje högtalare som du föreslog!

Tack för svar!

Mvh
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 88 guests