Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by O.rytkonen »

Hej, jag är på väg att kanske köpa ett par OA-116 vilket betyder en massa funderingar och inköp.

1) Jag har redan 2st aktiva OD-11 från Teenage Engineering, är det möjligt att koppla ihop dom med ett par OA-116 och köra dom tillsammans?
2) Om det går att köra T.E OD-11 med OA-116, vad behöver jag införskaffa? Vad rekommenderas?
3) Går det att fixa så att allt sammans kan köras via wi-fi och vinylspelare? (Nu är jag girig men gissar att folk har tänkt tanken tidigare.)
Jag tittar på att köpa en Rega Planar 1 så det är mest förstärkaren som jag inte riktigt har klämt på än...
4) Bonusfråga: Vad är ett rimligt pris för OA-116?

Tacksam för all input!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by STDI! »

T.E. OD-11 är aktiva högtalare. I varje sådan finns alltså både en "vanlig" högtalare och en förstärkare för att driva den. Dessutom finns möjlighet för trådlös mottagning.
OA116 är vanliga passiva högtalare som behöver en förstärkare (till vilken du kan koppla skivspelaren). Du kan inte använda förstärkarna i T.E OD-11 för att driva OA116.
Det är svaret från mig som inte är helt hemma på moderna trådlösa överföringar etc. Och jag tror inte att det finns någon speciallösning för att koppla ihop dem. Jag hoppas att du inte tänkt köra dem samtidigt i samma rum. Det ser jag ingen anledning till.

När det gäller pris så har jag en uppfattning. Jag har själv två par svarta till salu. De finns i Helsingborg. Är du intresserad så hör av dig via PM eller mail-funktionen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by O.rytkonen »

Tack för svaret! Jag sov på saken och kände också att 4 högtalare är lite overkill även om det skulle täcka upp för köket och sovrummet. Det blir nog att antingen sälja av mina OD-11 eller stuva undan dom.

Är tyvärr ute efter valnöt eller vita OA-116 i Stockholmsområdet, tack ändå! Har för närvarande fått priset till 8000, säljaren bjuder på någon budgetvariant av förstärkare och en cd spelare som hon vill bli av med inför en utlandsflytt.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by STDI! »

Flera par högtalare i olika rum är inga problem, men inte flera par som spelar i samma rum samtidigt (såvida det inte är en surroundanläggning till bild).

Det pris du fått verkar vettigt såvida det är rätt och fungerande högtalarelement i. Det ska helst vara original mellanregister och basar som är omkantade under senare år. Diverse ersättare är oftast inte rätt och bra.

Och diskanterna ska vara MT24. En tidig upplaga av OA116 hade MT20-diskanter. De är sämre.

Kan du lägga upp någon bild här så ser man kanske om det är rätt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by STDI! »

Jag har nog hittat annons på de högtalare du skriver om.
Skicket på lådorna verkar mycket bra.
Diskanterna är MT24. Bra.
Mellanregistren är inte original. Det går inte att avgöra vilken variant de är. Det finns bra ersättare, men också många sämre.
Basarna syns inte och det går inte att avgöra vad de är.
Hjulen är inte original men det är kanske inte så viktigt.
Original XLR-terminalerna är utbytta mot modernare. Det är nog en fördel såvida man inte är ute efter att allt ska vara original.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by O.rytkonen »

Wow bra genomgång, hade kunnat skickat annonsen så slapp du leta! Tack!

- Ja jag såg att hjulen inte var original, jag är inte nitisk på att allt skulle vara original så länge dom är i bra skick och låter bra. Får spana efter ersättningshjul senare. Tror du dom här funkar eller är det bäst att ha något med gummi?
https://www.hornbach.se/shop/TARROX-Kul ... aljer.html

- Allt jag kunde se från utsidan vid provlyssningen såg superfint ut. Ljudet lät först som att jag inte kunde uppfatta vart det kom ifrån vilket jag verkligen gillade, tyvärr var det fullt flyttstök så högtalarna fick inte stå optimalt i rummet.

- Jag får en Dual pa-5030 + Pioneer PD-7700 på köpet, egentligen inget jag vill ha men välkommet i.o.m att jag måste köpa vinylspelare och förstärkare etc. etc...

Kom gärna med förslag på vinylspelare samt förstärkare! Har spanat på en "Rega Planar 1" efter rekommendationer från vänner men ska själv till att flytta snart så har inte satt mig in i vad annat jag kan tänkas behöva.

Tack igen!
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by O.rytkonen »

Glöm vad jag frågade om hjulen! Hittade att dom säljer nyproducerade hjul i liknande utförande, toppen!
https://www.hifikit.se/tillbehor/hogtal ... lhjul.html
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by STDI! »

Hifikits originalhjul är naturligtvis det rätta. De kostar ju en hel del och det är upp till dig om de är värda priset.
Förstärkaren och CD-spelaren du får med på köpet duger väl till att börja med. Då får du tid på dig att avgöra om och i så fall till vad du ska uppdatera.
Skivspelare har jag inget att säga om.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Re: Kan jag koppla OA-116 med aktiva T.E OD-11?

Post by O.rytkonen »

Toppen, tack det var jättebra information! :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 82 guests