Sonab 85s - brum och knaster

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Johan75
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 24 Feb 2019, 11:58

Sonab 85s - brum och knaster

Post by Johan75 »

Halloj halloj!

Ny här. Har en Sonab 85s som jag haft ett tag. Den avger ett brum som hörs när jag spelar på hög volym.
Läste några gamla trådar om folk som lött om DIN kontakten och någon som rekommenderade att man behöll den. Har en adapter nu från DIN till RCA.
Vad rekommenderar ni att jag gör?

Har också lite problem med lite statiskt knaster då och då. Tips på det?

Det är inga stora grejer, det spelar rätt bra ändå, men det vore skoj om det gick att lösa.

Johan
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Sonab 85s - brum och knaster

Post by 12björn »

Dina problem kan ha med bristande jordning att göra.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Johan75
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 24 Feb 2019, 11:58

Re: Sonab 85s - brum och knaster

Post by Johan75 »

Misstänker det! Men var börjar jag?
Pastorn
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 28 Jan 2019, 08:49

Re: Sonab 85s - brum och knaster

Post by Pastorn »

Hej Johan!

Jag har också en Sonab 85S som jag nyligen införskaffat. Håller parallellt på med ett bygge av ett digitalt försteg/DSP där jag ska koppla in sagda klenod. Jag får också problem med allehanda brum och tänker mig att göra följande ombyggnad av den:

1) Byta ut DIN-kontakt samt kabel till följande:
ELFA#: 110-36-263
ELFA#: 155-79-930

2) Sätta följande i försteget:
ELFA#: 144-02-921

Det jag sedan ska göra är att övergå från befintlig koppling i spelaren där -polerna till pickupen är sammankopplade någonstans. Jag vet ej var, men endast 3 pinnar i DIN-kontakten används i dagsläget. Jag tänker mig att en bättre lösning bör vara att köra balanserat kablage hela vägen från pickupen till RIAA-steget, och gärna då med ovanstående dubbelskärmade datakabel med liten kapacitans. Det finns en kopplingsbox på undersidan där man kan ta sig in för att byta kablage och göra eventuell omkoppling. Skruvarna satt som berget men gick att få bort med lite våld. Man kan även prova att ta bort muting-steget i spelaren, som kortsluter +/- i vissa delar av auto-sekvensen. Jag ser inte riktigt vad den tillför förutom att eventuellt göra ljudet sämre.

Men jag har inte provat något av detta (än)! Tänkte det mest som inspiration, så kan du prova att förstöra din spelare först, och säga till mig hur det gick? ;-)

/Pastorn
Pastorn
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 28 Jan 2019, 08:49

Re: Sonab 85s - brum och knaster

Post by Pastorn »

… sen kan man ju fundera över var skärmen till den nya phonokablen ska vara ansluten. Jag ser två alternativ:

1) Koppla den till chassit i spelaren och ansluta chassit samt (eventuell) tonarms-jord till en (ny) jordad nätkabel.
2) Behålla befintlig ojordad nätkabel och ansluta skärmen till (eventuell) tonarms-jord samt förstegets chassi.

/Pastorn
Johan75
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 24 Feb 2019, 11:58

Re: Sonab 85s - brum och knaster

Post by Johan75 »

Hallå Pastorn!

Tack för tipsen. Jag var tvungen att läsa det här 3 gånger innan jag fattade vad du skrev. Så min idé är att du testar först o sen kommer och visar mig hur du gjorde ;-)
Pastorn
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 28 Jan 2019, 08:49

Re: Sonab 85s - brum och knaster

Post by Pastorn »

Men... det var ju det som var MIN idé?! :?

Skämt åsido så kommer jag nog att prova det i sinom tid (har beställt grejerna), och jag ska gärna rapportera hur det gick. ;) Jag gissar att mina (ovanligt stora) problem delvis är relaterade till att jag kopplar den till ett hemmabygge till försteg och kombinationen av olika mojänger i den lådan. Men det jag beskrev ovan bör (i teorin) vara en bra ombyggnad oavsett vilket system man har, om ingen mer bevandrad än jag har en annan idé (?).

Man skulle kunna gå ännu längre och även byta tonarmskablaget, men det tänker inte jag ge mig på. Verkar meckigt och bör inte tillföra så mycket så länge det inte är något fel på det.

/Pastorn
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests