85 S plötsligt rumble

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Anderssormland
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Wed 06 Jun 2018, 19:45

85 S plötsligt rumble

Post by Anderssormland »

Hej,
Jag har en 85 S som har fungerat utmärkt. Idag lyfte jag på skivtallriken och gjorde rent drivremmen och kanten på skivtallriken med rödsprit. När jag sedan monterade ihop alltihop och provade så fick jag ett förskräckligt högt rumble-liknande ljud om jag skruvar upp basen till max. Vad kan ha hänt och hur blir jag av med det?

Med vänlig hälsning
Anders S
:?
skivspelare 85 S
OA 5 typ 1
OA 14
OD 1 renoverade
R 2000
R 3000
R 4000
R 7000
Kassettdäck C 500
Anderssormland
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Wed 06 Jun 2018, 19:45

Re: 85 S plötsligt rumble. Fel på först ärkaren

Post by Anderssormland »

Hej igen,
Kanske var det min R 3000 som drog sin sista suck. Alltnog höger kanal försvann. När jag i stället kopplade in SONAB R 7000 var allt frid och fröjd.
R 3000 har krånglat tidigare och varit glappkontakt på höger kanal som jag så småningom lyckades fixa. Men nu lade vänster kanal av. Nu ger jag upp. Är det någon som vill ha en R3000 i övrigt bra skick så ger jag gärna bort den i stället för att lämna den till återvinningen. Se köp och sälj för mer information.
Anders S
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: 85 S plötsligt rumble

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Anders!
Så tråkigt att läsa om din trasiga R3000! Tyvärr är din upplevelse inte alls ovanlig, vi har stött på otaliga ägare genom åren som sörjer sina struliga R3000/4000, oftast pga att stereosteget givit upp och förstärkaren bara spelar i mono, men också för andra fel.

Den instans vi alltid hänvisar till för reparation är Bengans Audioservice i Österåker. tel:+4686674060. Han är fena på dessa gamla Sonabprylar och fixar det mesta. Men han har länge varit på väg att lägga ner verksamheten, så passa på!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests