Quad + Sonab =

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Quad + Sonab =

Post by Andex »

Efter lång och trogen tjänst började min gamla Linn Classik lämna in handuken. Ersatte den med en Quad Vena och ny kabel. Sitter med ett fånigt flin, en riktig vitamininjektion! Quadens sound parat med Tidal passar perfekt med burkarna.
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Quad + Sonab =

Post by Per Gulbrandsen »

Hej!
Tack för härlig berättelse! Uppgraderade OA-12 är en sagolikt fin högtalare, som inte behöver skämmas för sig även i riktigt dyra sammanhang. Kul att att du njuter så av återgivningen!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Quad + Sonab = LINN CD eller Streaming

Post by Andex »

Tack för en fin kommentar, de är verkligen värda allt beröm.
Idag kopplade jag in min gamla Linn Classic igen via Toslink till Quaden. Hade glömt hur den gamla Classik CD-spelaren lät, och ärligt talat saknade jag något lite i allt CC-ande... och my oh my! Kör den lite förutsägbara upplevelsen DSOTM.. forsätter med Abbey road. Och absolut Allt låter så mycket mer detaljrikt med tryck och kraft. Lite som jag kopplat in ett maffigt slutsteg! På lägre volym behåller ljudet också sin spänst och närvaro i basen. Lovely!
Nu är frågan bara om denna kvalitet kan uppnås genom streaming? BLUESOUND NODE 2I verkar på pappret bra, men kan den ersätta CD-svarven? Kör Tidal genom Chrome cast och det låter bra till en viss gräns.. jag som trodde jag var omvänd..
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Quad + Sonab =

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Andex!
Kul att du fortsatt hittar välljud som gör dig lycklig!
Tyvärr har jag aldrig jämfört Bluesound Node 21 med ChromeCast, så där passar jag. Däremot har jag haft en negativ upplevelse av BlueSoundstreaming på Hifiklubben där det inte lät bra förrän Bluesound byttes mot svindyr Classé. Men om det berodde på felkoppling eller nåt annat kan jag inte svara på. Många är ju nöjda med sina Bluesound.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Quad + Sonab =

Post by Andex »

Ja tack, kul att testa. Får se!
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Quad + Sonab update Node 2i

Post by Andex »

Här kommer svaret på min egen fråga. Köpte en Bluesound Node 2i samt en ny router. Kopplat in Noden via ethernetkabel samt analogt till Quaden (för att inte missa MQA). Beställt lite bättre kablar än snörena som följde med också.

Har lyssnat idag och måste säga att hela streamingupplevelsen lyfte rejält i min värld. Fler detaljer uppenbaras och en annan soundstage breder ut sig (säger jag rätt nu?). Och ja, MQA-inspelningarna låter fantastiskt ur 12orna. Även användarvänligheten hos Bluesound är så mycket bättre än lilla Chromecast kunde erbjuda.

Så här efter en första dags lyssning de olika källorna så kan man konstatera att min CD-spelare nu fått sig en rejäl match.

Blev också nyfiken på att byta ut/uppgradera mina OA12, har haft dem så länge nu, vet ju knappt hur något annat låter längre. Kanske OA 52, OA 50 eller, hemska tanke, ett par moderna konventionella högtalare? Startar en ny tråd om det vad det lider.
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Quad + Sonab update Node 2i

Post by STDI! »

Andex wrote: Mon 08 Jul 2019, 00:45 ...
Blev också nyfiken på att byta ut/uppgradera mina OA12, har haft dem så länge nu, vet ju knappt hur något annat låter längre. Kanske OA 52, OA 50 eller, hemska tanke, ett par moderna konventionella högtalare? Startar en ny tråd om det vad det lider.
Jag fastnade för Sonab/Carlsson för 10 år sedan. Det började med ett par OA2212. De behöll jag länge. Under tiden köpte, renoverade och sålde jag alla Sonabs 70-talsmodeller. Jag anser att de är bättre "ju större" de är. Så småningom blev det även 80-tals Carlsson.

Min uppfattning är att Sonab är bra och "roliga" i ljudpresentationen. Ljudkvaliteten från 80-tals Carlsson är bättre, framför allt O52. Och den blir ännu bättre med senare uppgraderingar. Men kanske det "roliga" i ljudpresentationer minskar. För mig är det ingen tvekan om att 80-talsmodellerna är bättre.

När det gäller pris är min uppfattning att OA14 och OA50 kostar ungefär samma och då "vinner" OA50. OA116 kostar mer än OA52, och då "vinner" OA52.

Jag bor i Helsingborg och har just nu OD11, OA12, OA14 (dessa tre modeller i olika varianter), OA116, OA50, OA51.2, OA52 och OA52LE till salu. Är något intressant så är du (och andra) välkommen att höra av dig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Quad + Sonab =

Post by Andex »

Hej! Tack för ett trevligt svar.
Ja det kan vara intressant med någon av dina högtalare. Kanske OA50, 52 eller 52LE, beroende på pris, skick, färg och bestyckning. Du kan kanske mejla mig priserna? Samt om du är intresserad av att ta mina i inbyte så hade det varit smidigt. Jag bor inte så långt ifrån Hgb.

Med vänlig hälsning, Anders Svensson
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests