renovera OA12 - att välja element

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

12björn wrote:. Du kanske behöver formulera frågan igen så att den inte skyms av alt annat som hänt.
Bra idé!

Fråga: jag vill ersätta framför allt de gamla, slitna och delvis befläckade (!) 6,5"-elementen i mina OA12:or med ett bra nutida alternativ. Vilka bör man välja om man trivs bra med sina OA12 som de är?
Följdfråga: eftersom diskanterna förmodligen är original och ser rätt risiga ut dem med, vad rekommenderas här?

Jag har inget specifikt ljudideal men om jag måste välja mellan "varmt" eller "stramt" kommer jag att välja "stramt" baserat på vad jag tyckte när jag valde ut hörlurar (Aiaiai TMA-1 Studio).

Nuvarande spelare: Primare DVI10. Kommer i någon hägrande framtid att bytas mot något annat med fler och bättre anslutningsmöjligheter, t.ex. för skivspelare och HDMI.

Som sagt verkar B65oa och T22 av senaste snitt vara de säkra korten. Egentligen är kanske frågan, varför skulle jag välja något annat?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

Är det originalbasar du har? I så fall måste de vara omkantade minst en gång. Jag förutsätter att det är omkantade originabasar i svaret nedan.

Jag ser fyra alternativ:
1) Behåll allt. Du har original (hoppas jag) och det är inte dåligt. Kassera absolut inte dina basar. De går att kanta om igen om det behövs.
2) Behåll basen. Ev omkantning. Komplettera med T22oa-II. Då behöver du ändra filtren också. Hifikit säljer färdiga filter nu. Jag har just färdigställt ett par OD11 på det sättet, men modifierat filtren själv. Jag jämför med mina OD11 med T22 och B65OAII. Jag kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Men diskanten är i alla fall bättre än originaldiskanten.
3) Byt till T22oa-II och B65oaIV. Då behöver du ändra filtren också. Hifikit säljer färdiga filter nu. Du får som du själv skriver ett säkert alternativ. Och det låter bra.
4) Byt till T22oa-II och Satori. Då behöver du ändra filtren också. Hifikit säljer färdiga filter nu. Jag har aldrig hört sådana men jag har stort förtroende för Anders Forsberg (carlssonkult.se).

Det här är inget lätt val. Ordningen ovan är inte nödvändigtvis min prioritering. Men den visar kostnaden i stigande ordning.

Om du skriver var du bor så är det möjligt att du får inbjudan till någon där du kan lyssna på någon av alternativen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Tack för input!

Skrev i allra första inlägget men glömde i min trötthet repetera: basarna är bytta någon gång under 90-talet. Jag har faktiskt ingen aning om vad som sitter i nu och det börjar känns intressant att ta reda på det. Om jag får möjlighet ska jag se om jag kan lyfta på kjolen så att säga, men gummit är ganska risigt så jag kanske avbryter. Återkommer om detta :)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

"Lyft på kjolen" och kolla vad det är för nåt som sitter i dina OA 12. Vi är många som är nyfikna.
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

All right, ska se till att få det gjort då - får se vad tid och vår åttamånaders tillåter :)
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Ok, bilder tagna - får se hur detta funkar via telefon :)
20170601_171613.jpg
20170601_171735.jpg
20170601_171638.jpg
20170601_171216.jpg
20170601_171735.jpg
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

Basarna är Peerless 832429, alltså polypropenkon och skumkant. De såldes som ersättare för originalen. De är en tidigare variant av Peerless 833429 som du kan läsa om bl a här: http://carlssonkult.se/basersattare.aspx . De anses alltså inte helt motsvara originalen. Jag lyssnar just på ett par OA14 med nyligen omkantade sådana. Jag jämför med ett par OA14 med SC165 (som inte heller var original i OA14). Jag har tidigare jämfört med andra element. Jag kan ibland höra skillnad men inte direkt säga att den ena låter bättre än den andra.

Vill du komma billigt undan kantar du om de du har. Eller får hjälp att göra det. Dina OA12 kommer att låta bra efter det.
Vill du komma enkelt undan köper du nya B65oaIV. Det blir dyrare. Jag är inte säker på att ev ljudförbättring kommer att motsvara kostnaden, men känslan av att ha det som carlssonplanet rekommenderar nu kan ju vara värt något också.
Och sen finns ju alternativet med Satori som blir ännu dyrare. Ljudet kan jag inte uttala mig om.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Så omkantning hemma är inte så svårt? Låter intressantast då.
Vad är det för diskanter förresten, och ser de ok ut?

Tack för input :)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

Diskanterna ser ut att vara original (Peerless MT 20) och impedansen verkar rätt (16 ohm). Dom kan låta lite "spräckiga" ibland. Gör gärna "Janschtricket", dvs ta ett topappersrör och lyssna på resp diskant separat. MT 20 kunde ibland låta lite konstigt (jag var tvungen att byta en diskant i mina OA 14 som "sprack" när Lou Reed tryckte på lite grann), Har lyssnat och jämfört med T 22. Kan inte säga att dom diskanterna låter bättre men dom är säkert mycket tåligare.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

kboman wrote:Så omkantning hemma är inte så svårt? Låter intressantast då.
...
Njae, det är ju inte helt lätt heller. Men det är ju bra att du kör första gången på ett par "ersättare". Så att du inte riskerar att förstöra ett par original. Misslyckas du så finns ju nya ersättare att köpa.
Guide har du t ex här:
viewtopic.php?f=1&t=1459
Själv tar jag inte bort dammkåpan utan kör ca 15 Hz med tongenerator under tiden jag limmar. Då centreras konen eftersom det ligger signal på.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 77 guests