renovera OA12 - att välja element

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

Det är märkligt att någon som ska vara lärare i journalistik och information inte kan åtgärda ens de enklaste citeringsfelen. Trots flera vänliga påpekanden.
Om skälet är något annat så är jag lyhörd och hjälpsam att lösa citeringsproblemen.

Ha en riktigt fin helg momus!
Last edited by Jonathan on Sun 26 Feb 2017, 16:18, edited 1 time in total.
Reason: Redigerat för att passa med https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=489
Avregistrerad på egen begäran!
REJL
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 22
Joined: Thu 31 Dec 2015, 14:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by REJL »

Har precis renoverat ett par OA-12. De var i originalskick med fungerande element. Ljudet lät 70-tal, distande mellanregister och väsande diskant. S och F-ljud i sång var hemskt. Helt akustisk musik utan sång lät helt ok, förvånansvärt ok. Jag har nu bytt ut allt. Baselementen hade jag redan köpare på och resten finns nu till salu. Efter att ha renoverat ett tiotal Carlssonhögtalare, blandade modeller, har jag hittat ett bra budgetalternativ. Det låter betydligt bättre än original vilket räcker bra för mig. De var bra från början. Min svaghet för Carlssonhögtalare sträcker sig från 1980.

Nu till svordomarna i kyrkan. Jag har inte köpt HiFi-kits rekommenderade element. (Jag har prövat tidigare men inte blivit nöjd). Istället har jag använt mig av Monacorelement och ett bra delningsfilter. Skulle vara kul att jämföra med andra alternativ, jag kan vara helt fel ute. Ingen prestige utan bara sökande efter ett bra ljud, hands on.

I torsdags provkörde jag en Tesla. Den hade inte ens en förbränningsmotor. Kan garantera att den var fantastisk att köra. God bless all engineers...
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

All respekt
Läste nyligen om Grafpros fynd för några år sedan från det Taiwanesiska företaget Dynavox.
De hade ett element mycket likt sc-165 III för bara 80:- styck som tydligen skulle kunna funka hjälpligt.
Betydligt kortare slaglängd och högre tredjetonsdistorsion mellan 200-800Hz men i övrigt mycket jämn frekvensgång.
Är det någon som provat?
Avregistrerad på egen begäran!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

Till "Carlzone": Subtilt sa Bull......
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by Jonathan »

Hejhej,

Håll det civiliserat och håll er till ämnet allihopa. Personangrepp undanbedes, respektera varandra, osv. Så slipper jag låsa tråden.
Kika på viewtopic.php?f=8&t=489 om ni behöver en påminnelse.

Tack,

Jonathan
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

momus wrote:Till "Carlzone": Subtilt sa Bull......

Anders Gjöres
Jag betackar mig från ditt ovänliga beteende och vill inte länge skriva på det här forumet av det skälet.
Jag förstår också att det var ditt syfte.
Hejdå
Avregistrerad på egen begäran!
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Jaha, det var verkligen inte meningen att osämja skulle uppstå efter min förmodat oskyldiga fråga :( Ber om ursäkt för detta! Har inte haft tid att ens surfa in här sedan februari så jag missade uppståndelsen.

Vet inte riktigt om jag fått så mycket konkreta svar dock, hahaha! Av ekonomiska skäl är renoveringen delvis skjuten på framtiden så forskning pågår fortfarande. Statusrapport just nu: det känns som ett ganska säkert kort att köra T22oa-II + B65oa-IV.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by 12björn »

kboman!
Det som hände i tråden har nog ingenting med dig eller din fråga att göra.

Tråkigt att du inte tycker att du fått nå't svar. Du kanske behöver formulera frågan igen så att den inte skyms av alt annat som hänt.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

Ingenting som hände i den här tråden har att göra med den ursprungliga frågan. Det som hände var att undertecknad bl a skrev lite ”slarvigt”, dvs jag använde inte den gängse citatfunktionen på Carlssonplanet och blev tillrättavisad för det. Jag använde mig av kursiverad text istället. Det fick jag en del mothugg för, bl a från Carlzone som nog läste in mer i texten än vad jag gjorde själv. Hade jag vetat att han skulle reagera som han gjorde hade jag förstås inte skrivit ”subtilt” i flera sammanhang. Men nu är det som det är. Tyvärr.

Jag tyckte i alla fall att jag hade nåt att komma med eftersom jag levt i många år med SC 165, och blev alldeles bergtagen när jag senare lyssnade på Satori och kunde jämföra med SC 165. Problemet (för många) är att jag ersatte Satori i mina OA 12 (med T 22) och i mina OA 50.3 utan att göra den filterförändring som Anders Forsberg (Grafpro) rekommenderar.
Jag funderade på igår (när jag lyssnade på Stina Nordenstams ”Dynamite”) hur det skulle låta om jag gjorde den av Grafpro rekommenderade filterförändringen. Jag bestämde mig i alla fall för att vänta ett tag till. Just nu hör jag att Stina Nordenstams ibland ”stickiga” vokaler är borta. Och det beror (tror jag) att jag nu har Satori istället för SC 165 i mina högtalare. Och att ”stickligheten” kommer från SC 165. Det har jag även noterat på en annan ”svår” röst, Albert Marcoeur. Och jag hör ingen skillnad på hur fonogrammen lät förr med hur dom låter nu. Så jag har nog inga större pucklar på frekvensgången. I alla fall inte något som förändrar ”klangen”. Och efter att ha studerat frekvensgången gällande OA 50.3 på Anders Forsbergs mätningar så känner jag mig trygg - ett nytt filter skulle förstås få mina högtalare att mäta bättre, men nu har dom en ”klang” jag känner igen sen många, många år tillbaka. Minus ”stickigheten” (och den ”distorsion” som jag tidigare inte noterat när jag använde SC 165).

Jag lyssnar just nu genom ett par OA 50.3 med Satori istället för SC 165. Förstärkaren är en svensk/kinesisk XTZ som jag kör i ”fusk klass A ”läget. CD:n är en XTZ CD 100 Mark II och jag använder mig av en Cambridge DacMagic som jag har kopplat till CD-spelaren genom en SUPRA Toslink. Vinyl lyssnas på genom en Systemdek II, med en Alphason Xenon-arm och som RIAA har jag en äldre Cambridge (640p). Pickup är en Ortofon Kontrapunkt A (MC).

Det låter i alla fall hyfsat bra i mitt rum.
Last edited by momus on Tue 30 May 2017, 13:48, edited 1 time in total.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by 12björn »

momus wrote:Det låter i alla fall hyfsat bra i mitt rum.

:lol: skulle tro det, men det finns ju olika sätt att bedöma saker. ;)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests