Sonab r4000 2 och 3

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Bakke
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 22 Jan 2017, 21:39

Sonab r4000 2 och 3

Post by Bakke »

Hej,
Håller på och renoverar en r4000 2 och en r4000 3.
Har lite frågor på felen som jag försöker fixa.
Har gått igenom alla reglage osv. så de är sprayade och fixade så felen ligger inte där. (Om de inte är trasiga)

Börjar med r4000 2:
1. Högra kanalen beter sig skumt. Funkar sådär, basen och röster försvinner från den. Om stärkaren har stått övernatten så funkar den igen men efter ca 2-3 min så pajar den ihop igen. Kan även tillägas att kylflänsen på höger kanal blir mycket varm.
Jag har mätt och kollat alla trissor på båda kanalerna och ingen är trasig.
Så frågan är då om jag skall pröva byta ut effekt trissan av märket Motorola 7320001 till en 2N3055 och se om beteendet försvinner?
(har sett att 732... är svåra att få tag på)
Så har någon något bättre förslag eller tips ?

R4000 3:
Ett annat bizzart problem. Vänster kanal blir varm. Samt balansen ur spel samt vad som spelas på högerkanal.
Snurrar man balansen till höger så hör man i båda kanalerna fast då utan bas och röst. Drar man den till mitten så hör man vänstra kanalen bra men den högra dåligt. Drar man den helt till vänster så låter vänster korrekt och höger ingenting som det skall vara.
Mätt effekt trissorna och de verkar ok. Kan även tilläggas att det finns en viss överhörning från AUX kanalen när man lyssnar på radio och phono(vet ej om det är samma problem här).
Tänker även här att byta ut vänster effekt trissa mot 2n3055 och se om problemet försvinner.
Några förslag här ?


Jag har scheman till båda stärkarna.

Tack för ett bra forum!
MVH Pär
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Sonab r4000 2 och 3

Post by carlzone »

Generellt så tycker jag att det är viktigt att mäta matningsspänningar och eventuell DC på utgångarna och justera tomgångsströmmar noggrannt för de båda kanalerna.
Eventuella utgångskondensatorer och glättningskondensatorer i nätdelen behöver ofta bytas på gamla förstärkare.

Det låter som om du i ena fallet har en potentiometer med kontaktproblem. Någon tillödning till den eller mekanisk nötning skulle jag ha kollat först.
Skruva loss den och se om du får någon skillnad genom att vicka den åt olika håll.
Kan tänka mig att överhörningen kan vara i omkopplaren på ungefär samma sätt.
Avregistrerad på egen begäran!
Bakke
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 22 Jan 2017, 21:39

Re: Sonab r4000 2 och 3

Post by Bakke »

Hej,
Tack för svaret.
R4000 3:
Hittade jag problemet med balansen, efter att jag demonterat potten, rengjort och mätt på den samt testat med förstärkardelen med vänster och höger kanal(separat). Där såg jag att vänster och höger insignal var ok innan förstärkardelen. Då insåg jag att det enda som kunde påverka att inte balansen fungerade som jag ville var att nått i förstärkarsteget var fel. Började att testa en högtalare i taget.
Lite pinsamt att erkänna "men utav någon anledning" så hade jag vänt på ena högtalarparetsanslutningar. + till -.
Detta gjorde att jag fick det problemet. Antar att äldre förstärkare påverkas mer om man vänder på högtalare.

En fråga angående justering av tomgångsströmmarna ... Jag har mätt upp att det är +34 -34v. Enligt schemat så är detta ok.. frågan är bara hur jag kan justerar dessa om det behövs ?
Kondingarna mäter ok(dock enbart med multimeter) men som du säger så bör nog de bytas för att vara säker.

Det som är kvar på denna enhet är skrap i volymkontrollen samt tunervsualizeringen (tuning meter) inte verkar fungera. Den rör sig inte när jag rattar på tunern..
Hur är den tänkt att fungera ?

MVH Pär
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Sonab r4000 2 och 3

Post by carlzone »

Specifikt:
+34 V och -34V är (huvud)matningsspänningar för den förstärkardelen.
Jag syftade dock på att man bör mäta matningsspänningar i allmänhet.
Det finns flera matningsspänningar och mätpunkter värda att mäta lite beroende på felsymptom.

Generellt:
Tomgångsströmmen går genom sluttransistorerna.
Brukar finnas någon trimpotentiometer i närheten.
Följ manualens instruktioner om du inte har gjort det förut.
Lämpligen gör du DC bias och DC offset justering också om du är säker på hur.

Radioavstämningsindikatorn:
Om du har otur så kan det känsliga visarinstrumentet ha gått av i "spiralen" av mekanisk utmattning men om du har tur så är det bara att löda om lödningar o kontakter i anslutningarna till den.

Lycka till, jag föreslår att du googlar lite på terminologin så du får klart för dig vad det handlar om mer exakt. Det kan vara bra att överlåta justeringarna till någon som är van att göra dem så du inte skadar förstärkardelen.

En befogad fråga, vad har du för högtalare som du kopplat den till, i vilket skick är baselementen och vad har du för DC nivå (mV) på respektive högtalarutgång som du använder?
Avregistrerad på egen begäran!
Bakke
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 22 Jan 2017, 21:39

Re: Sonab r4000 2 och 3

Post by Bakke »

Hej,
Så det finns en service manual ?
Vart kan man få tag på en sådan ?

Högtalarna jag driver är två bredbandshögtalare http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... -tum/3fe25 .. Dvs inget filter utan ett element per kanal samt stäng låda.

Återkommer med svar på de andra frågorna du ställde.
MVH Pär
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests