Sonab r4000-3

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
haiko82
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 31 Dec 2016, 15:15

Sonab r4000-3

Post by haiko82 »

Hej, jag är nyreggad här på forumet. Har precis kommit över en billig sonab som jag visste det var strul med, hoppas att jag kunde laga den.
Nu till problemet, vänster kanal på både A/B spelar knappt. Ändrar man balansen så den bara spelar på den så hör man den tyst. Volymen funkar men bas och treble funkar bara på höger kanal.
Någon som vet vad det kan vara? Kanske nån som råkat ut för samma problem.

Även tacksam om nån kan länka ritning till denna, fick ingen med och har bara hittat delar av den på nätet.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab r4000-3

Post by STDI! »

Det kan vara "så enkelt" så att det är oxid i potentiometrar och knappar. Testa att flera gånger, många tiotals gånger, trycka in alla knappar och vrid på alla reglage. Kanske kommer den igång. Hjälper det inte kanske den måste öppnas upp för rengöring i reglagen. Och kanske är det ett riktigt fel.

Många gamla förstärkare hade kopplingsschema fastsatta på insidan av lådan. Öppna och kolla om det möjligtvis finns där.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
haiko82
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 31 Dec 2016, 15:15

Re: Sonab r4000-3

Post by haiko82 »

Lyckades få igång den!
Öppnade upp och skiftade höger och vänster kanal bara för att se att det inte var förstärkarkortet. Det var det inte.
Sen mätte jag alla reglage och rengjorde dom. Testade igen utan framgång.
Sen mätte jag upp alla trissor på tuningkortet, tyckte jag hittade en som inte gick igenom. Mätte igen efter jag lagt ungarna. Då funkade alla trissor. Testade anläggningen igen och den funkade!
Säkert glapp nånstans eller vad tror ni.
Det blir elspray och rengörning på den nu och hoppas att den håller.
Soderholm72
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 11 Feb 2020, 15:38

Re: Sonab r4000-3

Post by Soderholm72 »

Hej,
lite gammal tråd men jag testar.
Jag har precis samma problem med väldigt lågt ljud på vänster kanal. Jag är helt okunnig men har en mätare. När du skriver att du mätte upp alla "trissor", hur gjorde du då? Vad är en trissa och var mäter man? Och vad ska det stå i mitt mätinstrument? Är det motståndet man mäter?
Ursäkta en total rudis men jag har ingen annan att vända mig till just nu:)

/Alex
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests