Sonab oa 116 projekt

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Tercellen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 22 Apr 2015, 17:33

Sonab oa 116 projekt

Post by Tercellen »

Hej! Fick ett par OA116 av svärfar. De lät inget vidare. Väldigt diskant och skrikigt med bas i bakgrunden. Bytte skumkanterna på bas och mellanregister då jag såg att de var trasiga. (mitt första skumkantsbyte. Men det gick bra! Inget skrap efteråt :-).)
Exalterad skruvade jag ihop allting igen och slog på stereon för att sköljas över av dessa till synes berömda högtalarna!
Så blev inte fallet! Låter i princip lika skrikigt som från början! Har också märkt att inte en enda av diskanterna spelar så den kör just nu bara på mellan och bas. Det känns också otroligt om samtliga diskanter skulle vara trasiga..

Är nybörjare på detta så jag har ingen aning hur jag går vidare nu?

Mvh
Joel
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab oa 116 projekt

Post by STDI! »

"Väldigt diskant..." och "...inte en enda av diskanterna spelar..." Det går inte riktigt ihop tycker jag. Men du är i alla fall inte nöjd med ljudet.

Svårt att säga vad det är. Med ett hushllåspappersrör eller liknande framför diskanterna och mot örat kan man lättare avgöra hur varje diskant låter. Låter de inte alls så har kanske någon kabelsko ramlat av när du haft av bottenbaffeln. Det kan ha hänt även uppe vid diskantfiltret. Kabelskorna blir lite glappa med tiden.

Har du hört några OA116 tidigare och kan därmed jämföra med ditt minne?
Om du skriver ut var du bor kan det också hända att du får hjäp av någon på plats.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tercellen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 22 Apr 2015, 17:33

Re: Sonab oa 116 projekt

Post by Tercellen »

[quote="STDI!"]"Väldigt diskant..." och "...inte en enda av diskanterna spelar..." Det går inte riktigt ihop tycker jag. Men du är i alla fall inte nöjd med ljudet.

Tycker inte heller att det är logiskt! Men det låter som om man spelar i ett litet kaklat badrum.

Jag tog lös baffeln och kollade. Ingen sko hade släppt därifrån. Testade även lyssna på en och en diskant med hushållsrulle. Inte ett ljud.

Har aldrig lyssnat på Carlsson-högtalare tidigare. Hade aldrig hört talas om dem tills jag började läsa på om dessa oa-116.

Bor i Umeå om det nu skulle finnas någon vänlig själ i närheten.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab oa 116 projekt

Post by STDI! »

Tercellen wrote:..
Jag tog lös baffeln och kollade. Ingen sko hade släppt därifrån.
...
Menar du då bottenbaffeln? Det finns kabelskor även i toppen på lådan vid diskantfiltret. Även där kan de ha lossnat. När du drar ut bottenbaffeln sträcker du ju kablarna till toppen.

Jag bor i andra änden av landet så...

Tyvärr är det inte mycket liv i carlssonplanet.com numera. Du kan testa att skriva även i det mer aktiva http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewforum.php?f=17 så får du fler läsare.

Och vill du lära mer kan du även läsa på http://carlssonkult.se/.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tercellen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 22 Apr 2015, 17:33

Re: Sonab oa 116 projekt

Post by Tercellen »

Jodå, det är jag medveten om. Tog lös både toppen och botten, la lådan åt sidan och kopplade in mellanregister och diskant igen för att testa, men utan förändrat resultat.

Tack för tipset! Ska testa där!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests