OA6 typ 2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

OA6 typ 2

Post by Jon »

Jag äger 2 par sådana. Jag har funderat lite över basslutstegen, och anledningen till att dom går sönder. Jag har själv kunnat spela brutalt högt med mina OA6, utan att ngt har gått sönder. (Men ändå är 3 bassteg sönder :P . Ett dog av en strömspik, ett va sönder vid köp, samt att ett bara dog helt plötligt precis när jag hade satt på musiken en dag)

Men i varje fall så har jag funderat över problemet, och jag tror att värmen är en bidragande faktor. Slutstegen blir extremt varma när dom är igång, och dom har ingen riktig kylning. Jag har funderat över hur man kan lösa detta utan att förändra utseendet på högtalaren. En liten kylfläns och ev en fläkt är vad jag kommer fram till.

Nån som har andra funderingar? Eller något annat att säga om denna högtalare?
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: OA6 typ 2

Post by Tyko »

Datorfläktar finns i väldigt små smidiga och tysta varianter. Kanske användbart?
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Japp! det är en tanke!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA6 typ 2

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Om man fläktkyler så måste ju kylluften evakueras på något sätt, har du någon lösning på det?

Annars kanske det går att sätta lite högre fötter på lådan ch sätta steget på undersidan, ev med kylfläkt då med.

Jag har läst (ej provat själv) att det kan bli ganska tyst och bra men fortfarande med OK kylning om man tar en DC fläkt och kör med halva spänningen.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Janne K
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 18 Aug 2004, 16:25

Re: OA6 typ 2

Post by Janne K »

Ja du har alldeles rätt när du säger att de blir för varma. Om basstegen skall lagas på ett stadigvarande vis så bör du byta ut trissorna eftersom orginal transistorerna hela tiden arbetar vid sin absoluta gräns vad de tål.
Vid byte av småsignalstransistorerna finns det andra med mantlade kärnor runt om av aluminium som kyler bra men de måste skruvas fast i en ram helst av aluminium som man får kippa till ca 2 mm så får de ordentlig kylning. Idag finns det ett flertal märken av transistorer att välja på men du du kommer nog inte ifrån att du måste borra lite i kretskorten eftersom andra trissor har en annan riktning på Emitter Bas och Collector i alla fall på de av PNP. Du måste vara väldigt försiktig med kretkorten de är av tunn kvalitet på kopparen, vilket lätt brinner upp vid lödnig. Om det skulle inträffa kan du lätt klippa till remsor av tunn koppar plåt, vilket jag gjorde. så jag tror inte att en fläkt löser dina problem och det är inte så roligt att lyssna på. Med vänlig hälsning Janne K
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Har fortfarande planer på att reparera/renovera stegen. Problemet är att jag inte vad vad jag ska ersätta de 3 trissorna med. Min tanke var att sätta en kylfläns i steget till dom 3 trissorna. Och evakuera värmen från denna med en fläkt som blåser "från ena sidan till en annan"...


Mvh/Jon
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Vet numera troligen hur stegen skall repareras, återkommer med resultatet om nån är intreserad.


Mvh//Jon
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Post by CCL »

Klart vi är intresserade!!

Hälsn,
C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Post by Bill50x »

Det finns ju radiella fläktar, dom bygger inte så mycket på höjden. Dessutom pumpar dom mycket luft utan att väsnas. Jag tror man kan köra dom ganska sakta och ändå få bra verkan.
Men du bör nog även ta tag i de nadra bekymren, med överlastade trissor och annat...

/ B
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Pratade med en mycket elektronikkunnig guru, han hade lagat några steg och dom hade fortsatt att funka. Det viktiga var att byta alla 3 effekttrissorna. Mer kylning trodde han inte så mycke på, mer än att högtalarna skulle spelas högt... :D Trissorna ska tydligen i sig klara 300° C.


Mvh//Jon
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests