OA50 - Spruckna skumkanter på bas/mellanregister

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Magnus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 02 Jan 2003, 16:15

OA50 - Spruckna skumkanter på bas/mellanregister

Post by Magnus »

Hej!
Jag har ett par OA50 köpta '86. Skumkanterna på bas/mellanregister har spruckit på ena högtalaren (och det är på gång på den andra). Min spontana idé var helt enkelt att byta element och hittade därför den här hemsidan när jag sökte information. Jag gillar (gillade får jag väl säga) orginalsoundet på mina högtalare men läste att det går att uppgradera till OA50.2 och blev därmed osäker vad jag skall göra. Jag har därför några frågor till er som eventuellt har eller är på gång att göra liknande (jag är som folk är mest dvs vill så billigt som möjligt bibehålla eller förbättra mina högtalare):

1. Renovera genom att byta skumkanter själv (jag är händig):
a: Var kan jag köpa nya skumkanter, pris?
b: Praktiska tips, fällor att INTE gå i?

2. Köpa nya "basar" med (hållbarare) gummikanter:
a: Skillnad i ljud (jag vet att det är svårt att beskriva), övriga för/nackdelar?
b: Kan jag enbart byta "basar" till de med gummikanter (som jag antar är de som finns i uppgraderingkitet till OA50.2), behålla filter och diskanter enligt orginal -för/nackdelar?

3. Uppgradera till OA50.2:
a: Skillnad mellan orginaldiskant och den i uppgraderingskitet?
b: Skillnad mellan gamla och nya filtret (om det är någon skillnad annat än anpassning till andra nya element)?
c: Ljudskillnad generellt och är det musikstilsberoende (jag lyssnar på ALLT)?

Jag har en New class A förstärkare där för/slutsteg är delat (har jag gjort själv) och signalen går via en audio-pro sub (behövs i princip inte annat än för de riktigt djupa tonerna nära "likström"). Förstärkarens bas- och treblereglage är märkta 50 Hz och 20 kHz, +/- 10dB eller om det var +/- 6 dB (om denna info tillför något) men oftast spelar jag nästan flat (ett par dB + på båda).

Tacksam för svar, tips och råd!
mvh Magnus
mvh Magnus
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 43 guests