Målade bafflar

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
addam
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 30 Mar 2011, 23:20

Målade bafflar

Post by addam »

Hej!
Fick tag i ett par OD11 som ska få sig en omgång.
Kruxet jag står inför är att tidigare ägare målat galler och bafflar (när gallren satt på) i någon grå-vit färg.
Det är taskig täckning och inte så snyggt så jag funderar på om jag ska försöka få bort färgen alternativt måla om bafflar och galler i någon matt-svart kulör typ.
Är det någon som har erfarenheter av att ta bort färg från bafflarna av ABS-plast?
Sedan saknar jag några av "klämmorna" som håller baselementet. Går det att få tag på nya sådana tro? :roll:

Fridens
/Adam
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Målade bafflar

Post by masen »

Hör med en färghandlare nära dig om de inte har några bra tips att få bort färgen på bafflarna av ABS-plast.

"Klämmorna" kan du höra om Per Gulbrandsen, redaktör'n här på Planeten, har några till salu. Jag köpte för ett par år sedan av honom.
Det finns alltid någon som vet mer.
addam
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 30 Mar 2011, 23:20

Re: Målade bafflar

Post by addam »

masen wrote:Hör med en färghandlare nära dig om de inte har några bra tips att få bort färgen på bafflarna av ABS-plast.

"Klämmorna" kan du höra om Per Gulbrandsen, redaktör'n här på Planeten, har några till salu. Jag köpte för ett par år sedan av honom.
Shit vad jag har surfat färgborttagning idag. Inte helt lätt det där med färg på plast kan man säga. Just nu lutar det nog åt att jag målar bafflarna i någon svart kulör. Jag tror att det kommer att se bättre ut än att jag försöker ta bort färgen. Dessutom minska risken att jag har sönder dom.

Har mailat Per gällande klämmarna. Sedan ska det läggas en beställning från hifikit på ett par nya basar och några filterkomponenter.

En annan fundering som slog mig är den kladdiga gummiringen som låg under basen. Är den något att ha? Kan man strunta i den eller ska man skaffa sig en ny?

Hadet!
/adam
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 140
Joined: Mon 16 Dec 2002, 22:14
Location: Stockholm

Re: Målade bafflar

Post by lennart »

Det beror på vilken typ av färg bafflarna är målade med.
Om det är färg som är målad med pensel kan man alltid testa med att helt enkelt lägga ner bafflarna i varmt vatten (inte hett) med någon typ av vätmedel, t ex lite Ajax eller handdiskmedel - YES. Låta dem ligga i minst fem timmar och sen dra/pilla bort färgen med naglarna eller nåt annat som inte repar ABS-plasten. Då kan man ha turen att färgen går att dra bort, som tejp. Om det fungerar men inte all färg lossnar gör man om proceduren igen och igen tills all färg är borta.
En annan metod, beroende på typ av färg, är att smörja in färgen med fett (matolja) och låta ligga i några dygn. Då kan färgen i vissa fall lösas up av fettet och gå att diska/torka bort med diskmedel.
Om inte det går så vet jag inte vad man kan göra utan att skada ABS-plasten.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Målade bafflar

Post by masen »

Färg på plast är ett otyg att få bort om det är seriöst gjort, men prova med varmvatten och Yes som Lennart nämnde.
Det kanske inte behövs mer för att få färgen att lossna, och sen kanske pilla lite till ljuv musik en ledig höstkväll ;)
Gummiring under basen lät konstigt, beställ lite tätningslist från HifiKit när du ändå ska handla där, art.nr 5411-1, ynka 7 kronor metern.
Det finns alltid någon som vet mer.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Målade bafflar

Post by STDI! »

"Gummiringen" är naturligtvis tätning och den behövs. I original är den klistrad mot baffeln, förmodligen med dubbelhäftande tejp som nu blivit kladdig. Kolla först om du kan tvätta den så att den blir ren och trevlig igen. Sen kan du fästa den med ny dubbelhäftande tejp eller annat klister. Så gjorde jag ganska nyligen med ett par OD-11 som jag renoverade.
Är den bortom räddning så köp lämplig tätningslist på metervara. HifiKits är tunn, smidig och lämplig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
addam
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 30 Mar 2011, 23:20

Re: Målade bafflar

Post by addam »

STDI! wrote:"Gummiringen" är naturligtvis tätning och den behövs. I original är den klistrad mot baffeln, förmodligen med dubbelhäftande tejp som nu blivit kladdig. Kolla först om du kan tvätta den så att den blir ren och trevlig igen. Sen kan du fästa den med ny dubbelhäftande tejp eller annat klister. Så gjorde jag ganska nyligen med ett par OD-11 som jag renoverade.
Är den bortom räddning så köp lämplig tätningslist på metervara. HifiKits är tunn, smidig och lämplig.
Jag insåg detta igår när jag låg och inte kunde somna. Givetvis behövs den. Jag ska ändå lägga en beställning till HIFIkit så jag kanske ska passa på att köpa lite ny list också... Får känna på den gamla lite först.
Tack för snabba och bra svar!

Planen är att köpa nya B65 och sätta dit tillsammans med T22 diskanten. Man bävar ju inför att smälta plast men det ska väl gå bra.
Hepp!
/Adam
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Målade bafflar

Post by STDI! »

Ja smälta är ett alternativ. Själv karvade jag spåren till diskanterna med en kniv. Det var inte så svårt. Testa att skrapa lite i plasten där spåren ska vara så märker du att plasten inte är så hård.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests