OA5.2 ---> OA5.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

OA5.2 ---> OA5.3

Post by Velvet »

Hej, nya funderingar efter renoveringar av OD11, OA12 och OA14.

Tänker snart renovera OA5.2 till OA5.3.
1. Vet någon var man kan få hjälp att få tillsågat "nya starkare bafflar, t ex i MDF efter mått från de gamla", gärna i Stockholmsområdet.
2. De tunna listerna närmast gallret är borta, var kan man köpa så smala små lister (5x2mm) i jakaranda, eller annat passande? Tavelramare?
3. Gör någon färdiga filter till OA5.3?
4. Med nya F87 är inte den avstämda korgen aktuell alls längre, eller hur?

Ett tips för den som vill lacka om är "Stockholms Industrilack" i Högdalen. De gjorde ett strålande jobb med mina slitna svarta OA12 till Stockholmsvitt. Ser helt nya ut!

Velvet
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: OA5.2 ---> OA5.3

Post by Russ »

Närmsta byggvaruhus kan säkert hjälpa till med tillsågning av ny baffel.
Jag fick hjälp av "Grafpro" med filtret till OA-5.3.Kolla på sidan "www.carlssonkult.se" för kontakt.
Nej,korgen kan avlägsnas.
Man fyller upp med isolering upp till en bit innan baksidan av bredbandselementet F87.

Efter ombyggnad av OA-5 Typ2 till Typ3,tyckte jag att främst diskanten blev hörbart bättre.
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Re: OA5.2 ---> OA5.3

Post by Velvet »

Tack Russ för tips och hjälp. Kollade med närmaste byggvaruhus, Fredells, som i och för sig kan hjälpa till, men till fantasipris. Att fräsa ett hål för högtalaren i en tillsågad MDF baffel skulle de ha över 470 kronor plus moms för att göra. Sökte vidare och har funnit ett mindre snickeri på Kungsholmen som heter Pondus. De sågade till fina lister som jag behövde för 125 kronor. Sen tog de en OA5.2 baffel jag hade med och skall fixa till två nya frächa i MDF. Beror på på tidsåtgången, men det "kommer inte bli dyrt". De har dock mycket att göra så väntetiden kan bli 6 veckor, men de trodde att det skulle gå att sticka emellan med ett så lätt litet jobb. Ska bli spännande att se resultatet. :P
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Sat 18 Jul 2015, 13:27
Location: Stockholm

Re: OA5.2 ---> OA5.3

Post by Mior »

Länge sen men hur gick det sen..?

Hur blev resultatet?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 56 guests