Plats för kopparfoliespolar på delningsfilter till OA14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Thu 03 Feb 2005, 10:50
Location: Umeå

Plats för kopparfoliespolar på delningsfilter till OA14

Post by Presidenten »

Hej vänner,

Jag spelar på ett par OA14 med nya basar (2004) och CT 62 diskanter (2005), i Y modifiering samma år. Jag har följt SCCs instruktioner rörande modifiiering av delningsfilterkomponenter. De nya filterkomponenterna sitter nu "uppochner" i det gamla delningsfiltret i högtalaren, detta pga av att nya spolar i diskantdelen av filtret inte passade i originalkonstruktion. Det gamla filtret är vänt uppoch ner!

Nu har jag funderat på att ersätta befintlig basspole med kopparfoliespolespolar, allt för att söka bättre ljud (the search for the grail). Men då denna ersättningsspole är något större än två ishockeypuckar på höjden, och lite mer på bredden, och får svårt att passa in mellan delningsfilter och överkant basreflexrör, så blir min undran hur har någon av detta forums medlemmar fixat detta? Dvs gjort plats för en avsevärt större spole, på delningsfiltret? Vid sidan av? Eller dikt mot vägg till vänster om basreflexröret. Jag har öppnat upp och tittat efter, jo, visst får man kanske plats för nya större spolar, men var? Och var blir den optimala placeringen?

Mvh

Presidenten
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests