Tighta till basen i Popbox?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Telecaster72
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2008, 08:44

Tighta till basen i Popbox?

Post by Telecaster72 »

Så har man då haft den osannolika turen att få grannens gamla anläggning när han köpte ny dyr till sig själv i julklapp.
Ett par mkt välbyggda 800 ohms popboxar i valnöt (tror jag), Idestam-Almquist slutsteg, Dynakit Pas 2x försteg (bägge stegen med gamla fina telefunken-rör), kompletta kopplingsschemor och byggbeskrivningar. Allt byggt av ovan nämda granne.
:D :D :D
Efter rengöring av förstegets potar och vred medelst elektronikrengöring är skrapet borta och jag måste medge att det låter härligt, jag har aldrig haft rörförstärkare till HiFi förr, bara i gitarrförstärkare och vet ju vilken skillnad det gör, samma här, provade att skifta mellan Dynakit och ett Nad-steg och Nad fick vackert ställa sig i hörnet och skämmas över sitt tunna och torra ljud (möjligtvis korrekta;)
Två av diskanterna är tyvärr spräckta, det är 16 ohmsvarianten mt20hfc och de kan väl vara lite luriga att få tag på jämfört med de vanliga 8 ohms? Om någon har några användbara som ligger och skräpar hojta gärna till!

Basen är dock lite odistinkt och luddig, jag har ställt dom med kortsidan mot väggen så att elementen är närmast väggen och basreflexröret står längst ifrån väggen, om jag flyttar ut dom ifrån väggen blir ju förstås basen mindre framträdande, men det är inte det jag är ute efter, jag har gärna fyllig bas, men tight och distinkt.

Kan coating av basens veckade kant hjälpa eller rent av stjälpa? Kan jag dämpa mer inuti lådan, eller är det helt enkelt heltäckningsmatta som gäller? ;-)

Om någon har haft liknande erfarenheter och hittat lösningar eller har teorier så mottages de tacksamt!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests