Konjugatlänkar/nätfilter

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Leif korkkinen
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 11 Feb 2003, 20:43
Location: Stockholm

Konjugatlänkar/nätfilter

Post by Leif korkkinen »

Hej jag tänkte föreslå några bra och billiga tips:
Först en konjugatlänk presenterad av ing. Öhman i MoLT 4/98, 10st 1 kohms 0,6 W metallfilms motstånd parallell kopplas och läggs i serie med en kondensator på 100nF 250V. Denna länk läggs parallellt över polerna på högtalareterminalen eller direkt på filtret. Detta för att förstärkaren ska få en jämnare last. Resulterar främst i en klarare diskant .
Det andar tipset är ett billigt nätfilter, (kort förlängningskabel) jag använder ett apparatintag med filter Fabr Schaffner, typ FN9222 eller FN9223 ca.70kr, vilket monteras i en liten låda tillsammans med en kort sladd för anslutning till förstärkare eller dylikt, som dragavlastning och fixering använder jag värmelim som jag fyller lådan med. Filtret skall anpassas så att apparatens effektförbrukning överensstämmer i möjligaste mån med nätfiltrests maxström.
MVH
leif
Köpte mina första Carlsson
burkar 1974 ett par OA5or
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

konjugat länk

Post by fritte »

Hej Leif, jag vill bara kommentera konjugatlänken som jag har provat på ett par olika högtalare. Och jag måste säga att kanske har den för förstärkaren positiva effekter men jag upplevde att den tog död på musiken, inte totalt naturligtvis ! men tillräckligt för att bli utvisad! Tyvär, men därmed inte sagt att den inte gör mer rätt för sig i en annan anläggning än i min (rörbaserad) mvh
Leif korkkinen
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 11 Feb 2003, 20:43
Location: Stockholm

Post by Leif korkkinen »

Kan nog stämma, men har för mig att de främst gällde förstärkare som var starkt motkopplade.
Hälsningar
Leif
Köpte mina första Carlsson
burkar 1974 ett par OA5or
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests