oa14 vs oa5-2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Danne wrote:
Dynamic wrote: då slipper man dessutom ha ljudbilden vid golvlisten när man spelar material som är halvtaskigt inspelat :wink:
Det kan va förstärkarnas fel me har jag upplevt med mitt gamla slutsteg, Björn med tror jag.
Fel å fel ... alla delar i "kedjan" påverkar ljudbilden. Högtalarna naturligtvis, förstärkaren är en del, kablarna en annan osv. Tyvärr har farbror Barbro rätt! :x Det skulle vara mycket enkare om man bara kunde gå in på Onoff och ta billigaste prislappen och att allt var frid å fröjd se'n. :cry:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Post by Dynamic »

Jag och -distortion- gjorde för ett tag sen ett test där alla 70-talarna var med utom 2212, är lite osäker på om vi hade od11 med.
Oa50 var också med i testet.
Klart bäst i snabba attacker var oa12 och oa50, sen blev det bara värre och värre ju högre upp i storlek man gick, oa116 lät riktigt "släpig" vid riktigt snabba attacker.
-distortion- har förövrigt nyss bytt från oa14 till oa12 :wink:
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

För att göra ett sådant test rättvisande får man nog byta rum för varje högtalare också......men är ju alltid intressant ändå att jämföra. Ikväll ska det jämföras lite hemma hos mig med od11, oa14 (uppgr och orginal), oa6.2 och oa52. Det blir nog också intressant. Man kanske skulle försöka få liv i 12:orna också, fast det blir nog tajt om tid.....
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Om du upplever OA116 som långsammare än OA12 i attacken så undrar jag om det inte beror på ditt förstärkeri. Har lyssnat på båda i många år. Har aldrig upplevt något sådant.

Sten R
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Post by Dynamic »

Det var inga fel på förstärkeriet i testet, det hördes dessutom inte på särskilt mycke musik, men det säger sej väl självt att den blir snabbare i den lilla oa12 lådan??
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Nej varför då!

Menar du att bas eller mellanregistret skulle vara rappare i OA12? Det är ju en avstämningsfråga. Om båda är korrekt avstämda (vilket de är) och har samma element (vilket dom i princip har) så ska de ju låta lika i rapphet ivarje fall. Sen påverkar ju storleken frekvensgången och ger en annan ton.

Enligt det resonemanget skulle ju OD11 vara rappast av alla.
Dessutom är OA116 mer svårdrivet och kräver en förstärkare med goda resurser
Vi får väl höra vad andra tycker.

Sten R
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

.Hej alla!

Att storleken påverkar frekvensgången och ger en annan ton. Där tror jag att du sätter fingret på en viktig sak Sten! Det som många kan upplevas som rappt och distinkt beror säkert på att det finns viss avsaknad av det lägsta registret i 12:an. Vissa rum gynnar ju vissa frekvenser vilket gör saken mer komplicerad. Oa12 kan låta lite väl slank i vissa rum men fantastiskt i ett annat! Och 116 kan låta bumlig när det inte stämmer och där funkar kanske Oa14 :? Mina 116 trivs tyvärr inte riktigt i sitt nuvarande rum, dom får någon topp i basen vid 150-200hz och upplevs som lite,, tja grumliga. Vilket då gör att dom det där lägsta hz inte kommer till sin rätt. I morgon skall jag kavla upp ärmarna och flytta dom till ett annat större rum, så får se om dom får mera syre att andas där. Men det är väl därför "carlsson folket" till slut sitter med en par högtalare för varje rum :D

mvh/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Här hemma är det OA12 som tagit de lägsta bastonerna och spelat "tightast".
Att det skulle vara riktigt låga bastoner som gör att t.ex. 116 inte känns tighta i basen är jag mycket tveksam till. Att det skulle vara stärkeriet vid lyssnandet är i det närmaste en ömöjlighet.

Det som skulle kunna vara ett problem är om högtalarens avstämning hamnar i nån sorts dip eller peak i rummets resonanser, men det vette fan. Jag har nämligen upplevt exakt samma hos mej och Dynamic, vi har inte samma rum.
piP frampå
OA14 där bak
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Nej, om det är NAD C350 du kört med så lär det inte vara förstärkeriet.
Det enda jag kan säga att i de rum/lokaler där jag kört o jämfört under ett antal år så har jag aldrig fått den uppfattningen.
Själv har jag nog alltid föredragit OA14 i mellanklassen. Pga av diskanten.

Sten R
farmer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Tue 17 Dec 2002, 19:04

Post by farmer »

rylandes wrote:Om du upplever OA116 som långsammare än OA12 i attacken så undrar jag om det inte beror på ditt förstärkeri. Har lyssnat på båda i många år. Har aldrig upplevt något sådant.

Sten R
På slutten av 1970-tallet hadde jeg en Tandberg Huldra 10 til mine Sonab OA 116. Jeg byttet så til en Tr 2075, og attakkene ble MYE raskere, så forsterkeren har mye å si i en slik sammenheng er min erfaring.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests