Basar till Oa52

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Basar till Oa52

Post by thel »

Har äntligen hittat ett par oa52 - men basarna (8542) har rätt risiga kanter. Den enkla lösningen vore ju att köpa ett uppgraderingskit, men det tillåter inte ekonomin just nu men byta skum eller gummikanter kan jag nog klara. Hur är erfarenheterna av 8542 vs 8545. Kan de gamla basarna förbättras med coating e dyl. Finns det andra tweaks för att få 0a52 i ursprungsversion att låta bättre?

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Post by Rishna »

Hej!

Jag tycker du ska börja med att renovera 8542:orna med nya kanter. Hör med övriga på forumet så ordnar det sig säkert. Dessutom låter inte 8542 så illa som det påstås, tvärtom riktigt bra.

/Fredrik
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Micke har nog gummikanter till scanspeak kolla med honom
Kolla hur mycke han tar för ett par nya 8545:or

/s.b


LP-elektronik
PL6205
692 93 Kumla

Tel 019-573535
Fax 019-573027
Mejladress är: [email protected]
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Klart att du ska ställa i ordning dem! .3 är ju en enastående högtalare men .1 är absolut inte dålig!

Om du söker lite här på forumet så kommer du att hitta lite idéer om vad som finns att göra. Coating är något som flera av oss har goda erfarenheter av. Den nya basen skiljer sig inte mycket från en gammal med coating. Däremot diskuteras vilken behandling man bör använda. Jag har använt vanlig vattenfast PVA (trälim) men det finns flera varianter.

Vad gäller den gamla diskanten så har den fått ett oförtjänt dåligt rykte. Jag upplever att den blir sämre med tiden och antar att det beror på att den blir torr och spröd. Man hör ligsom hur det "frasar" om man rör vid den. Även här har coating diskuterats. Jag har använt ett tunt lager silicon men fernissa och andra medel har föreslagits.

Coating av basen verkar påverka övre gränsfrekvensen något och jag har ökat värdet på parallell-spolen i diskantfiltret något i mina 51:or för att möta det.

Som sagt - sök på forumet så hittar du många svar på dina frågor!

Lycka till med renoveringen!

/Jocke
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Coata diskanten med silikon verkar intressant - vad för slags silikon använde du Jocke?

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Anledningen till att jag testade var att en högt ansedd Audax diskant (minns inte modellbeteckningen längre) hade en väv-dome som var impregnerad med butyl-latex som verkar vara någon sorts gummi. Tyrland använde också silikon i sin Monitor-högtalare så jag gav det en chans och det visade sig fungera bra.

Jag har använt vanlig Casco Silikon som finns i de flesta varuhus. Hittar inget ytterligare ID på tuben. Det är förnämligt att använda den för man kan spä den med lacknafta/tändvätska till lagon tjocklek som passar att pensla med. Akta kantupphängningen!

Jag har tillgripit två andra modifieringar på den .1-diskanten.

1. Magnetisk olja i magnetgapet.
2. En tjock filtkudde med hål i mitten runt kalotten för att minska diffraktion.

Lycka till!

/Jocke
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Det var just spädningen jag var intresserad av, ganska tunt va?

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Post by Roger Gustavsson »

När man "coatar" en diskant tillför man massa och då ändras en massa parametrar. Framförallt sänks verkningsgraden och den övre frekvensgränsen (som ju redan är förhållandevis låg). Resonansvilligheten i ökar i lägsta området men den kan motverkas med magnetisk olja i luftspalten (och det är inte bara positivt). Josef Svalander hade coatade diskanter till OA-50/51/52 ett tag. De försågs med en extra magnet, förmodligen för att upprätthålla verkningsgraden.
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Nu handlar det ju om att "hålla liv" i elementen ett tag och göra lyssningen uthärdlig! När man lägger 1000-lappar på nya element så får man ju förutsätta att de är "färdigbyggda"!

Verkningsgraden kan ju kompenseras med en lätt minskning av seriemotståndet i filtret. Å andra sidan upplever många OA50/1/2-serien som "överbrilliant" och resultatet kan bli tillfredsställande ändå.

Den ökning av massan som coating innebär sänker vanligtvis den övre gränsfrekvensen men vad det gäller den .1-diskanten är det knappast negativt då den (särskilt med en gammal, torr och spröd kon) är aggresiv i det översta registret. Massaökningen sänker resonansfrekvensen vilket torde få delningsfiltret att fungera något bättre.

Å andra sidan torde domen ha blivit lite lättare av att mjukgörare i konmaterialet har dunstat under åren så det kanske jämnar ut sig?

Svalanders diskanter hade en dome av annat material. Jag har dem också och de fungerar riktigt bra fortfarande. Konmaterialet i dem har inte åldrats negativt på samma sätt som standard-domen som är alldeles outhärdlig utan behandling men som fungerar riktigt skapligt sedan.

Jag har fått intrycket att extra magneter inte har någon större inverkan på ljudtrycket när de monteras utanpå bakre polstycket. Vill du testa själv så finns magneter på http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1378

I och för sig är det kanske lite bortkastad tid att meckla med de här gamla elementen men kan man hålla liv i dem tills börsen tillåter investing i ett par T-11oa så blir livet lite behagligare medans man väntar!

/Jocke
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

thel wrote:Det var just spädningen jag var intresserad av, ganska tunt va?

/Jonas
Oj då - glömde din fråga! :oops:

Jag har spätt så den påminner om vanlig färg. Är lite rädd att det tränger igenom och det är nog inte så bra men det måste ju tränga in i textilen för att fästa.

Lycka till!

/Jocke
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 63 guests