Damm på baffeln

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 115
Joined: Wed 17 Mar 2004, 11:23
Location: Ekerö

Damm på baffeln

Post by Conny »

Jag skall renovera ett par OA14. En av de saker jag funderar på, är hur man kan komma tillrätta med problemet att det samlas mycket damm på bafflarna.

En lösning vore ju att täcka gallren med högtalartyg. Det skulle ju lösa frågan om dammet.

Men... sen kom jag att tänka på diskantspridningen. Originalgallret hindrar väl en del, med ett tyg utanpå skulle det bli ännu värre.
Det kanske är bättre att tillverka nya "stommar" för tyget? (Ungefär som på OA50.2.)
Fast då tappar man ju originalutseendet.

En annan tanke är att använda originalgallret och sätta tyg på insidan.

Någon som har tankar kring detta?

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Andreas N
Valued Contributor
Posts: 19
Joined: Sun 15 Dec 2002, 22:09
Location: Boden

Post by Andreas N »

Har funderat en del på en ny huv till mina OA14. Jag skulle vilja göra en huv som har samma yttermått som högtalaren. Alltså slippa se kanten på 6mm som går runt baffeln. Tror det skulle göra mycket för att modernisera utseendet.
Just nu:
OA14
V1
Popboxar

Tidigare:
OA12
OA52
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

Du kan väl ha en tyghuv (nattmössa) på när du inte spelar. Dammar gör det dygnet runt, men man spelar väl kanske inte riktigt hela tiden? Prova med en handduk eller nåt.
För många Carlsson är inte nog.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Varför krångla till det?
Ta av huven en gång i månaden, eller när det känns om om det behövs, och helt enkelt blås bort det lilla damm som hinner samlas. Eller är det VÄLDIGt dammigt hemma hos dej? :D
piP frampå
OA14 där bak
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 115
Joined: Wed 17 Mar 2004, 11:23
Location: Ekerö

Post by Conny »

Jag tror inte att jag har det dammigare än hos de flesta!! (Okey, katten kanske bidrar en del, men det verkar många Carlssonägare ha....katt alltså)

Det som fick mig att börja fundera var det faktum att de OA14 jag fått tag i var väldigt dammiga. Men den som ägde dem före mig kanske hade det väldigt dammigt :lol:

Inga synpunkter angående diskantspridning?

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Anledningen att dom var dammiga är nog för att dom inte blivit rengorda på ett bra tag, det brukar vara så.
Conny wrote:Inga synpunkter angående diskantspridning?
Conny
Det kan kanske dämpa lite om du använder t.ex. jeanstyg, men om du använder nåt irktigt tunt, av samma typ som på OA58, så spelar det ingen som helst roll.
piP frampå
OA14 där bak
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Ja, varför krångla till det? Blås bort det mesta dammet genom att blåsa genom gallret lite då och då samt ta av gallret när du ändå dammar resten av möblerna. Förstår inte alls ditt problem faktiskt. Förstår iochförsig inte heller tanken att "modernisera utseendet".....SKulle modernt vara snyggare??? De försök till modernisering av utseendet mha silvermålat galler odyl har iallafall i mitt tycke endast sett "billigt" ut jämfört med orginalet. Men det är vad jag tycker.
Lycka till!
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests