Fel kondensator i mina OD-13

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

Fel kondensator i mina OD-13

Post by fritte »

Hej jag undrar om någon snäll forummedlem kan ge mig någon liten insikt i vad ett kondensatorbyte i mina OD-11-högtalare kan ha fått för effekt (jag skrev OD-13 i rubriken för att jag har utrustat vardera låda med tre CT-62element) .
Jag bytte kondensatorerna i delningsfiltret till Audyn-Cap (från Hifikit). På grund av en liten miss i beställningen från min sida så beställde jag bara kondensatorer till diskandelen, 5,6pF. Till baselementet där det sitter en 10pF-konding glömde jag alldeles bort att beställa ! så då satte jag istället dit ett par 15pF kondingar som jag hade liggande. Det låter riktigt bra efter bytet och jag kan inte säga att jag hör någon negativ effekt av att ha satt dit en konding med ett felaktigt värde . Men jag antar att något blev lite fel i frekvensgången (delningsfrekvens-1800hz) eller att något annat blev lite "out of whack". Så om någon som vet någonting om delningsfilter har någon insikt i vad som kan ha hänt så är jag mycket tacksam för respons
Stefan Volmer
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Fri 28 Mar 2003, 12:10

kondringar

Post by Stefan Volmer »

Hoppas att du menade mikrofarad! uF och inte pikofarad

Stefan
Stefan Volmer
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

fel kondensator

Post by fritte »

Hej, ja naturligtvis så menade jag mikrofarad ! Se där så borta jag är när det gäller delningsfilter ( fast just detta var nog ett slarvfel ). Jag har dock efteråt monterat tillbaka originalkondensatorn med det rätta värdet. Efter ett tag ,och särskilt när jag lyssnade på vinyl så var det något som inte stämde med ljudet, så då var det bara att gå tillbaka . Även mitt arrangemang med tre diskanter uppvisade något konstigt,kanske fasfel? Lustigt är det att det är mycket lättare att höra felaktigheter när man lyssnar på vinyl !
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Känns tryggt att veta att du återställt dina od13 till od11. Var lite orolig för dig ett tag.....
Jag satt igår och jämförde (kopplade över fram och tillbaka) mina od11:or med nya diskanten med mina oa14 med gamla diskanter. Med den konstellationen låter högtalarna helt klart väldigt olika, men båda mycket trevligt och bra på sitt sätt, tror och hoppas dock att jag kan ana vad de nya diskanterna ska ge (eller snarare ta bort) som de gamla inte har. Ska bli mer intressant att jämföra när oa14:orna också är uppgraderade. Snart....

Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

OD-11

Post by fritte »

hej igen , original är ofta inte helt fel !! Tyvär så har jag fel basar (hi.fikits utgågna). Så jag vet nog inte än vad OD-11orna förmår ! En annan intressant iaktagelse jag har gjort är att diskanten med OD-11orna inte är på långa vägar att jämföra med varianter med fyra diskanter. Jag har provat tre par Carlssonkopior (typ OA14 och OA114) och fastän det var den gamla typen av peerlessdiskanter jämfört med OD-11ans CT-62 (inspelade) och delningsfilter av kanske inte fullt så bra kvalitet så var diskanten klart mer skimrande på dessa !!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests