Renovering av OA116

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
kgunnar
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 15 Jan 2005, 16:12

Renovering av OA116

Post by kgunnar »

Håller på och renoverar OA116. Har nu bytt till nya bas och mellanregisterelement. Jämfört med mina gamla OA5-II och även mina Dali högtalare så var det ett ordentligt lyft.
Skaffade modifieringsbeskrivningen och såg där att man borde ändrat delningsfiltret genom att linda av spolarna ett antal varv. Högtalarna låter i nuvarande skick bra och jag undrar om en ändring av delningsfiltret för bas/mellanregister är nödvändrig och i praktiken ger en tydlig hörbar förbättring? Jag är nämligen inte särskilt pigg på att än en gång skruva av bottenstycket.

Står även i begrepp att byta ut samtliga diskantelement Mt24, som i och för sig fungerar och låter bra. Av modifieringsbeskrivningen framgår att relativt stora ingrepp borde göras  i delningsfiltret när man byter diskanter till 62CT. Om man nu struntar i ändring av delningsfiltret och bara byter ut diskantelementen blir det ändå en  väsentlig förbättring av ljudkvaliteten?
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Renovering av OA116

Post by -distortion- »

Det blir till oh med en VESÄNTLIG förbättring när man byter till CT62. Jag har inte hört just 116, men på t.ex OA14 är det en gigantiskt lyft.

Det ska tydligen vara en peak vid 5000Hz som tas bort med filtermodde, om jag förtått det rätt. Den peaken är inget som stört mej men den kanske går att höra om man har två olika par brevid varandra, -kanske-.
piP frampå
OA14 där bak
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renovering av OA116

Post by MangeO »

Hejsan!

Mina OA116 köpte jag med omkantade mellanregister och basar, köpte dom ca 2001. Efter att ha spelat på dom orginal så bytte jag diskanter till ct62 som resulterade i ett klart lyft ljudkvalitetsmässigt trots att det inte var något fel på orginaldiskanterna. Har nu även bytt till nya bas och mellanregister, samt anpassat filtrena enligt modifieringsbeskrivningen.

Skillnaden efter filtermodifieringen är enorm, högtalarna låter mer homogent, diskanten ljuder mer naturligt och jag upplever totalljudet betydligt renare. Man kan spela högre utan att det låter illa. Man hör inte hur högt man spelar förrän någon försöker kommunicera med en!   :D
Det känns som att det är förstärkaren som sätter gränserna. Det är ju endel pyssel med att modifiera delningsfiltrena, men det är ingenting gämfört med att montera ct62 diskanterna, det var riktigt jobbigt men i slutändan helt klart värt det.
Nu har jag använt mina OA116 fullt uppgraderade i ca ett år och är mer än nöjd!


mvh / Magnus
kgunnar
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 15 Jan 2005, 16:12

Re: Renovering av OA116

Post by kgunnar »

Tack för dina synpunkter distortion

Jag hoppas bara att din hörsel är VÄSENTLIGT bättre än din rättstavning
:wink:
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Renovering av OA116

Post by -distortion- »

kgunnar @ Sat Apr 02, 2005 12:07 pm wrote:Jag hoppas bara att din hörsel är VÄSENTLIGT bättre än din rättstavning
:wink:

Äsch..   :D
Steget mellen MT24 och CT62+filetrmod måste alltså vara helt ofattbart, eftersom steget enbart efter diskantbyte är helt.. stort.   :roll:   :)
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 19 Dec 2004, 23:02
Location: Örebro/Stockholm
Contact:

Post by quixotic »

Jag är på gång med filtermodifieringarna på mina OA116, fick modifieringsbeskrivningen igår. Bytet till CT62 var ett enormt lyft, när filtermodifieringarna är gjorda så väntar nya mellanregister, jag har renoverade nu som fungerar dugligt, men nya vore trevligare.

I övrigt har jag dragit om en del internkablage, men inte allt. Tycker att befintligt kablage i de korta längder som används fram till ex. diskanterna är helt i sin ordning att ha kvar. Med omlödda fästpunkter och nya ändar så kan det inte ge hörbar inverkar jämfört med nytt kablage.

Vad jag egentligen tänke säga, var att jag inte tycker att du ska börja skära i baffeln och sådant (som sägs här på forumet). Det är mycket jobb, svårt att få snyggt, och inverkar klart negativt på originalintrycket av högtalarna. Gör istället som jag gjorde i denna tråd:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=1785

Jag har nu mätt in alla vinklar och fixerat diskanterna, låter riktigt, riktigt bra, så jag förstår inte varför man ska ge sig till att såga i baffeln??
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Renovering av OA116

Post by Tyko »

Enligt min estetiska smak ser det bara för illa ut när gallret sitter ca en halv centimeter för högt upp, det förstör hela balansen på högtalarens design i mitt tycke. För att undvika att förstöra "utsidans" utseende, som iallafall jag ser betydligt oftare än ytan under gallren, så måste något annat göras. Detta något annat kan vara att försänka diskanterna något. En annan modell kan vara att såga/fila av upp och nederkant på diskanten. Detta har också prövatas med goda resultat och redogjorts för i en annan tråd här på forumet. Men som sagt ett för högt galler gillar inte jag iallafall och därför väljer jag en av de andra modellerna.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Renovering av OA116

Post by -distortion- »

Är det inte bara på de 116 med MT20 gallret hamnar mycket högre upp? De med MT24 sitter väl gallret redan lite högre på?
piP frampå
OA14 där bak
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renovering av OA116

Post by MangeO »

Hejsan!

Möjligt att gallret för högtalare med mt24 sitter högre, men det är inte tillräckligt högt för att ct62 diskanterna ska gå fritt, iaf inte med rätt lutning på dom. Jag försänkte diskanterna ner i plastbaffeln, det fungerade bra för mig.
Skulle man vilja återställa eller göra snyggare så går det ju att spackla över ursparningarna.

mvh / Magnus
User avatar
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 19 Dec 2004, 23:02
Location: Örebro/Stockholm
Contact:

Post by quixotic »

Jag mätte lite på mina galler och höjningen blev 3 mm. Då har jag ca 1-1,5 mm fritt till diskanterna (vilket man ser bra om man lyser från sidan genom gallret) och baske mig om jag ser någon skillnad mot originalhöjd. Förmodligen stämmer det som distortion säger, att galler för MT24 är något högre redan i grundutförande, därav den minimala skillnaden. Jag är nöjd i alla fall, minimal inverkan på hela högtalaren men med full funktion var mitt mål, och det tycker jag nog att jag uppnått.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests