Fanér på OA14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sat 29 Jan 2005, 17:48
Location: Köping Västmanland

Fanér på OA14

Post by Nilsen »

Har precis slipat ner mina OA14 och det var tamefan den tunnaste fanér jag sett!
Kan inte hålla med om att Carlssonhögtalarna är byggda med kvalitet då den fanér som ligger på spånskivan är 0,5-0,6 mm tjock!
Ska ge lådorna en behandling med rå linolja och terpentin men nästa projekt är att antingen lägga på ny fanér alt. bygga ett par nya lådor, naturligtvis då i massivt trä.

Nilsen
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Fanér på OA14

Post by lemmts »

Avråder från massivt trä. För liten inre dämpning i det materialet. MDF är mycket bättre.

Lasse
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Fanér på OA14

Post by rylandes »

MDF är ju naturligtvis bättre.
Men om man tittar på vad Sonab använde, 9-11mm tät spånskiva, inte fullt i MDF kvalitet. Så är ju frågan om man inte trots allt kan använda massivt trä. Bara man väljer ett tätt träslag och kompenserar med tjockleken. Hur tjockt  måste det vara, för att dämpa tillräckligt?

Själv håller jag på med ett litet bygge där jag använder 27mm bokskiva. Tungt, javisst. Men det är ett härligt material att hålla på med och man slipper målning eller fanering. Senare mätning får visa om det är tätt och tjock nog.
Bok är ju tillsammmans med Ek och Björk ett av de tätare träslagen. Man behöver ju inte använda furu.

Sen glömmer jag inte upplevelsen av att lyssna på Bohlins helt akustiska gitarrförstärkare. Byggt i olika massiva träslag.

Sten R
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Fanér på OA14

Post by Tyko »

Tunt faner, tja kanske, inte vet jag, jag har aldrig slipat ner det och varför skulle jag??? Jag kan iallafall inte i min vildaste fantasi förstå vad det skulle ha med ljudet att göra. En del av högtalarna, tex svart trä, har bara ett filmfaner, altså inget riktigt faner och andra är målade svarta eller vita. Om vi talar byggkvalite så överstiger iallafall tex Oa14 mycket av det nya och dyra jag sett. Kvalite är för mig också att inte luras. (Tex har jag sett nya JM labb (ca 30.000) med rundad basport ute men inte inne.) Att sedan allt är gjort som en kompromiss för att även kunnas produceras industriellt spelar väl en viss roll. Att väggarna är lite tunnare vägs iallafall upp av det interna "skelettet" som inte lämnar stora ytor fria för svängningar. Det finns folk här på forumet som prövat att klä innerväggarna med asfaltsmatta. Vet inte riktigt om det ger några bevisliga skillnader men det verkar betydligt lättare än att bygga nya lådor bara beroende på väggarnas eller fanerets tjocklek.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Fanér på OA14

Post by lemmts »

Låg dämpning kan inte kompenseras med högre massa. Det är olika fenomen. Alla material har resonasfrekvenser. Massan och styvheten bestämmer vid vilken frekvens de svänger, dämpningen hur mycket de svänger.

Sen beror det på vid vilken frekvens materialet börjar svänga. Har man tur sker det i ett område som ligger utanför högtalarens arbetsområde. Används tvärstag flyttas egentligen bara resonanserna till högre frekvenser, där de kanske gör mindre skada.

Nästa fråga är hur bra den svängande ytan kopplar till omgivande luft. Och om det hela har någon betydelse i praktiken ...

Lasse
User avatar
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sat 29 Jan 2005, 17:48
Location: Köping Västmanland

Re: Fanér på OA14

Post by Nilsen »

Tyko @ Thu Mar 17, 2005 11:03 am wrote:Tunt faner, tja kanske, inte vet jag, jag har aldrig slipat ner det och varför skulle jag??? Jag kan iallafall inte i min vildaste fantasi förstå vad det skulle ha med ljudet att göra. En del av högtalarna, tex svart trä, har bara ett filmfaner, altså inget riktigt faner och andra är målade svarta eller vita. Om vi talar byggkvalite så överstiger iallafall tex Oa14 mycket av det nya och dyra jag sett. Kvalite är för mig också att inte luras. (Tex har jag sett nya JM labb (ca 30.000) med rundad basport ute men inte inne.) Att sedan allt är gjort som en kompromiss för att även kunnas produceras industriellt spelar väl en viss roll. Att väggarna är lite tunnare vägs iallafall upp av det interna "skelettet" som inte lämnar stora ytor fria för svängningar. Det finns folk här på forumet som prövat att klä innerväggarna med asfaltsmatta. Vet inte riktigt om det ger några bevisliga skillnader men det verkar betydligt lättare än att bygga nya lådor bara beroende på väggarnas eller fanerets tjocklek.
Tyko
Hej
Tja, jag är väl mest av åsikten att en sådan kvalitetshögtalare borde ha ett genomgående kvalitetstänk, både vad gäller ljud och finish.
Att jag slipar ner mina högtalare är pga. att jag vill att de ska vara lika fina som de är välljudande.
Nu kommer de tyvärr ej att bli i den finish som jag önskar men man kan inte få allt här i livet.

Nilsen
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Fanér på OA14

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Angående materialet så visst är lådan ganska tunn men den är ju mycket ordentligt stagad invändigt så något tjockt material behövs inte för dämpningen av lådan.

Jag har hört från folk som var med "på den tiden" att Sonab hade folk som letade runt i hela europa eftrer tillräckligt snygg fanér. Att slipa möbelfaner har aldrig varit lätt, hoppas skadorna inte blev för stora.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Fanér på OA14

Post by Jörgen »

faneret på OA14 (och även de andra ) har mycket hög kvalite.
det är inte gjort för att kunna slipas ner,som tex parkett.
när det gäller total tjocklek anser jag nog att den är alldeles för tunn.om man
dämplimmar en 10mm skiva på insidan märker man en väldigt stor skillnad i
ljudkvalite.en bitumenskiva på insidan har tyvärr ingen större inverkan.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Fanér på OA14

Post by Tyko »

10 mm skiva dämplimmad....visserligen vet jag inte vad dämplimmad är men 10 mm mindre utrymme överallt inne i högtalaren måste ju även ändra volymen en del. Kanske är de ljudskillnader som kan upplevas också beroende på detta? Skulle det funka att bara limma stabiliserande krysslister av bra material och uppnå en förändring genom att minska de redan små fria ytorna ytterligare?
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sat 29 Jan 2005, 17:48
Location: Köping Västmanland

Re: Fanér på OA14

Post by Nilsen »

Hejsan

Tyvärr så gick jag igenom fanéren på vissa ställen och detta trots att jag körde med 100-180 papper.
Nu kan det ju vara så att mina lådor har varit slipade tidigare men jag har inte lyckats se några tecken på detta.
Kommer att lägga på ny fanér och då kommer det helt klart att bli i ek som de fantastiskt fina 12:or som visats på CP.
Jaja, om inte annat så kan detta vara en varning att vara V-Ä-L-D-I-D-G-T lätt på handen om man planerar att snygga till ett par OA lådor.
Max 180 papper och vara noga med att inte köra för länge/hårt på samma yta.
Lägger ut bilder under Nilsen så fort de är klara men det dröjer fm. en vecka till eftersom jag håller på att renovera min lght just nu.

Nilsen
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests