Basmoduler till OA51.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Basmoduler till OA51.3

Post by Stefan Björklund »

Jag håller på att bygga basmoduler till mina OA51...

Inte för att det eg. saknas så mycket bas, men jag vill kunna spela högt utan alltför mycket komprimerad dynamik...

Tanken är då att köra 4 st Scanspeak basar upp till 70-80 Hz och sedan låta 51:orna ta över... Detta skulle då avlasta 51orna i mellanbas-mellanreg. och ge ett renare ljud samt ge större konarea för att återge bas... (bättre koppling till luften)

Lådorna skall placeras i rummets hörn, utanför OA51or, hängandes på sidoväggar (lika OA51), överkant i nivå med överkant OA51...

Image

Image

Lådor på ca 40 liter, Långt grovt basreflexrör lika OA14 etc. avstämda till ca 25 Hz...

Lådorna är nu i bok men skall lackas så att de ser likadana ut som mina OA51 i svart ask...

Jag återkommer med lyssningsresultat...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
JoakimS
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Wed 09 Feb 2005, 10:19
Location: Helsingborg

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by JoakimS »

Spännande! Har du en skiss - det är lite svårt att se hur kamrarna kommer att kommunicera med varandra.
Du nämnde i det andra inlägget att du skulle jobba med ett digitalt filter - men när du hittat delningsfrekvenser och karaktär, borde man inte då kunna bygga ett analogt filter med dessa parametrar som förebild?


/Joakim
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by Stefan Björklund »

Alla kammare "kommunicerar" med varandra... det är alltså fler hål i mellanväggarna än det för basreflexröret...

Lådan skall stoppas med Gullfiber/Rockwool på ungefär samma sätt som i an OA51.

Det går utmärkt att göra som du skriver... att först "ta fram" ett filter med det digitala filtret och sedan bygga en passiv variant av detta... komponenterna för att dela nere i basen (spolar, kondingar) blir dock så dyra att det förmodligen lönar sig med aktiv delning och ett extra slutsteg... (ger större möjligheter till anpassning oxå)
-man kan ju även använda resultatet från det digitala aktiva filtret för att skapa ett aktivt filter av den traditionella sorten med op-ampar etc.

Högtalarbyggarens bästa vän... :) :)

Image

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by Stefan Björklund »

De ser lite skumma ut med baselementen spelandes in mot mitten av rummet i stället för på lådans framsida mot lyssnaren...

Detta är gjort på detta sätt för att båda basmodulerna skall få mer "likartade" akustiska förutsättningar, det är nämligen en dörröppning 60 cm från "högtalarväggen" på ena sidan rummet och ingen öppning på den andra sidan. På det sätt det är gjort nu så får båda lådornas element stöd i sin egen baffel samt väggen som OA51.3 sitter på...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Är det någon som har några tips om hur jag kan få den lackade ytan (bokfaner under) att bli "svart", fortfarande med träådringen synlig...

Svartpigmanterad lack???

Jag vill inte slipa ner lacken till faneren men jag kan mycket väl tänka mig att "rugga upp" lacken för att få nästa lager att fästa bättre...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by 12björn »

Slipar Du ger Du Dig på trästrukturen - måste göras på "kemisk väg" förmodligen.

Tänker mig nå'n form av lasyr med klarlack ovanpå. Bokstrukturen är inte lika ådrig som ask, så Du får säkert acceptera att resultatet inte blir perfekt.

Låter som ett fall för Din lokale färgkrängare. :)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag är nöjd om de "upplevs" som svarta trälådor... Perfekt lär det ju inte bli...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Testa en lammelppapperstrissa, eller en bunden roterande borste på borrmaskinen att rugga upp ytan med, betsa och lacka sedan.

Eller fråga färgaffären...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Jan Peter
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 74
Joined: Thu 02 Jan 2003, 08:23
Location: Stockholm

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by Jan Peter »

Väntar med spänning på lyssningsresultat!

Läste i High Fidelity nr 1 2005 om ett besök hos en som också själv grejat en del med sin stereo-anläggning. Här är också en egen-byggd baslåda, eller snarare "bas-torn" 16 st 8" Peerlees-element. Han väljer också delningsfrekvens vid 80 Hz.

Hoppas artikeln kan inspirera.

Jan Peter
OA51.3 -lyssnare!
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Basmoduler till OA51.3

Post by Jon »

Scanspeakbasarna ifråga, är det gamla skumkantsbytta basar som suttit i OA51 och OA52 ? Isf är det ju en mycket intressant ide, jag har också 4 sådana basar liggandes. Har själv funderat på att bygga baslådor som "stativ" till OA 51. Väntar med spänning på lyssningsintryck!


Mvh
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 40 guests