Internkablage till OA116 m.fl

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Lars H
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Thu 19 Dec 2002, 19:00
Location: Hägersten

Internkablage till OA116 m.fl

Post by Lars H »

Hej

I renoveringstipsen till OAmodellerna står det bl.a  "Den late köper färdig kabel och då finns tre alternativ som CarlssonPlanet och Ljudtekniska Sällskapet rekommenderar:

1. Vanlig telefontråd, s.k. EKUA 2-ledare
2. Vanlig EK kopplingstråd
3. Supra Ply i valfri tjocklek

Jag har ett antal meter av högtalarkabel från Clas Ohlson, "Högtalarkabel OFC Flertrådig 2-ledare med transparant plastisolering", t.ex 49-333-10 med area 2,5 mm eller 49-222-5, area 1,5 mm.

Vad tror ni att använda en så kabel? Den är polmärkt och oförtennt.

Lars Håkansson, som äntligen ska försöka komma till skott med OA116.
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by Jörgen »

För min del tycker jag att det är fullt OK att behålla den kabel som finns.Kan inte
se att byte av kabel kan innebära ngn större förbättring.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by peter j »

Håller med Jörgen. :)  En ren mardröm att ersätta alla de små ledningarna mellan filter och diskanter på mina OA 2212:or så jag har avstått. Jag har emellertid ersatt de ärgade kabelskorna med lödningar. Vad säger ni andra - blir det verkligen någon hörbar skillnad vid byte?

mvh Peter
G.
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Sun 22 Jun 2003, 21:33
Location: Stockholm

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by G. »

Jodå,det blir skillnad.Jag hade tidigare ett par engelska högtalare från 70-talet,där böt jag internkablar och det märktes en klar förbättring.Den kabel jag satte i var en 4kvmm mångtrådig som hette Eagle Skyline och var ingen speciellt bra kabel.Som jämförelse så låter 3,5m Supra Ply 3,4 bättre än Eagle i en längd på bara 70cm.
Om det är värt besväret får var och en avgöra men visst finns det det förbättringar att hämta.
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by Jörgen »

Jag tycker att det internkablage som finns i Sonab-högtalarna är snyggt och bra
gjort,men en fördel är att löda flatstiften för att undvika onödig resistans.Jag har
bytt kablage i vissa av mina högtalare men för mig är det inte värt besväret.
Jag betalar nog också mer för ett par där jag ser att kablaget är original.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by Roland Storm »

G. @ Tue 04 Jan, 2005 wrote:Jodå,det blir skillnad.Jag hade tidigare ett par engelska högtalare från 70-talet,där böt jag internkablar och det märktes en klar förbättring.
Jag undrar om man kan dra slutsatsen att det blir bättre på OA116 av ett byte på engelska 70-talshögtalare. Sonab original har nog "bättre" internkablage än många andra.

Frågan kvarstår - är det någon som kan verifiera ett bättre ljud enbart genom kabelbyte på Sonab 70-talsserie?

Jag tror att många passar på att även göra andra modifieringar, filteruppgradering, elementbyte etc och därigenom får ett bättre ljud.

Men är det hör (eller mätbart) om man bara byter kabel?

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by Jörgen »

När det gäller kablage finns det nästan hur mycket som helst att välja på,och det
klart att det också skiljer på hur de "låter".Detta är ju då främst beroende på:
kapacitans,induktans och resistans.Ofta tycker jag det är svårt att veta vilken kabel som låter bäst även om de låter lite olika.
För basen kan det ju ibland vara en fördel om kabeln har låg resistans för att få ett lägre Q-värde,men för internkablage tror jag inte man behöver bättre än det som
finns i original.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
mikael
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Mon 24 Nov 2003, 22:09
Location: Vallentuna

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by mikael »

Beroende på kablarnas LÄNGD och AREA kan man få ljudkillnader.

Själv använder jag enbart isolerade singel-cord kablar typ EKUA. För att få upp arean använder jag flera EKUA-ledare. I mina 52:or har jag ca 2,5 kvadrat som internkablage samt i filtret.
Jag har även byt internkablarna för högtalare och signal i slutsteget till genomgående samma i hela anläggningen. Ibland blir man förvånad vilken dålig kvalitet det är på interna kablar, både i högtalare och apparater.

Roland har rätt i att oftast så fixar man fler grejer samtidigt. Är det då kabelbytet som har inverkan eller dom andra ändringarna? Om du vill vara säker på att identifiera skillnaderna ska du bara byta en sak i taget.

Och till oss alla...........moddningen resulterade i en ljudförändring men blev det till det bättre?

/mikael
OA52
OA 5 typ II
Lars H
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Thu 19 Dec 2002, 19:00
Location: Hägersten

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by Lars H »

Hej

Tack för era inlägg. Fast ingen av er har haft någon åsikt om den Clas Ohlsson högtalarkabel jag nämnde. Förmodligen är den sämre än Supra Ply, annars vere den senare rena rånet. Och det kan nög höras på en 5-10 meters sladd mellan förstärkare och högtalare, men spelar det nån roll med nån decimeters kabel?

Och har skin-effekten nån inverkan när det gäller de frekvenser vi talar om, upp till några tiotal kHz. Jag trodde att den var märbar först i MHz-området?

Jag beslutar nog mig när jag kommer igång och får en uppfattning om hur mycket jobb det blir. I morgon tänkte jag hämta de beställda elementen. Så det blr säkert fler frågor

Mvh Lars
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Internkablage till OA116 m.fl

Post by 12björn »

Lars H @ Fri 07 Jan, 2:01 pm wrote:Och har skin-effekten nån inverkan när det gäller de frekvenser vi talar om, upp till några tiotal kHz. Jag trodde att den var märbar först i MHz-området?
Du kan läsa mer om skin-effekten på

http://www.jenving.se

Leta rätt på produktkatalogen som finns som PDF. I den finns ett avsnitt om skin-effekten.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests