Renovera OA5 type 2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
marka
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 20 Sep 2021, 17:53

Renovera OA5 type 2

Post by marka »

Hej alla!

Har läst renoveringstipsen flera gånger men förstod inte riktigt var de tre skruvarna man absolut inte får röra sitter (när man ska ta bort 9710M). Trodde de satt på själva elementet. Nej, jag har inte rört dem, förstod vilka det var när jag tagit loss högtalarelementet. Nu undrar jag dock om högtalarelementet måste skruvas tillbaka exakt som det satt eller om man kan vrida/snurra det mot hur det var monterat från början, för det har jag ingen koll på (deppigt).

9710M ser helt ok ut (har iofs bara tagit loss ett ännu) så jag tänker damma av det, ohm-mäta och sedan skruva dit det igen. Vågar jag provspela efter det, eller är det något annat som bör kollas först?

Kan man måla baffeln? I så fall med vilken färg?

Kontakten för att ansluta förstärkaren är mycket underlig, har aldrig sett en sådan. Två parallella rektangulära hål, det ena är längre än det andra. Finns det hanar att köpa någonstans eller måste den bytas?

Detta är ett par som fanns i mitt barndomshem mina första år, trodde de blivit körda till tippen men nu när jag städade ur villan så stod de där i källaren till min stora glädje. Brorsan tror sig veta att de införskaffades 1968, kan det stämma?

-Mark-
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Renovera OA5 type 2

Post by STDI! »

OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Renovera OA5 type 2

Post by fredrikj »

Kontakten kallas DIN-kontakt, fast det är tydligen ett samlingsnamn upplyser Wikipedia mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt

Mitt intryck är att DIN-kontakter är en vanlig källa till glappkontakt. Det kan vara värt att byta ut dessa mot mer glappsäkra s.k högtalarterminaler. Till högtalarterminaler kan du sedan välja mellan att använda banankontakt eller gaffelkontakt på högtalarkabeln.
marka
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 20 Sep 2021, 17:53

Re: Renovera OA5 type 2

Post by marka »

Tack till er båda för info om kontakten. Ljud-elektronik är inte mitt starkaste ämne :) Jag ska dra nya kablar senare, kanske byter dem då.
-Mark-
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renovera OA5 type 2

Post by momus »

Finns sk DIN kontakter på Kjell och Company. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ruv-p39140
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 77 guests