Delningsfilter till OA5.3 - ser det rätt ut?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Delningsfilter till OA5.3 - ser det rätt ut?

Post by fredrikj »

Har i helgen roat mig med att äntligen renovera mina OA5.2 och har nu kommit nästan halvvägs till OA5.3. Tror jag. :)

En högtalare avklarad så när som lite ny dämpull. Jag är ingen vän av glasfiber därför ska den bort nu när jag ändå har öppnat lådan.

Nå, till saken, när jag kopplade in den renoverade högtalaren i går kväll och började spela så blev jag förvånad över hur lite var och en av de fyra t22-oa lät. Kändes nästan som de inte lät alls ett tag. Nu har jag spelat några timmar till idag och det låter från dem, bara inte så mycket som jag hade förväntat mig. Samtidigt ska sägas att högtalaren som helhet ändå låter mycket bra. Känns bara som F87:an gör lejonparten av jobbet även rätt högt upp i diskantområdet också.

Första tanken är att jag kanske har kopplat nåt fel när jag svängde ihop delningsfiltret som jag köpt från hifikit [0], kit 2 med 27 ohm. Därför kommer här en bild på filtret, med en from förhoppning om att nån experter här på forumet har lust att tycka till. Så får vi se om nån hittar några uppenbara fel.

1003

Jag hoppas att den är lite självförklarande. Det går iaf att ana etskanalerna på kortet[1]. De röda kablarna som går genom träskivan är kopplade till röd plupp på t22:orna, medan svart kabel är kopplad till vit plupp. Jag kunde inte se några plus/minus-markeringar på t22:orna så hoppas det är rätt iaf.

Dum fråga kanske, men nog är det väl så att de två filtrena, för bredbandaren respektive diskanterna, ska parallelkopplas till inkommande kablar från förstärkaren?

På bredbandsfiltret är det från plus kopplat 0,6mH spole sedan till + på bredbandaren, samt en 4,7µF kondensator i serie med 27ohm resistor ner till nollan, där även "-" på bredbandaren är landar.

På diskantfiltret är det kopplat från plus 1,8µF kondensator till en 0,5mH spole sedan till nollan. Mellan kondensatorn och spolen är två t22 parallellkopplade med ytterligare två parallellkopplade t22:or som sedan även de landar i nollan.

Nå, vad sägs, verkar detta rätt?

För övrigt låter det ändå rätt bra, så om det är tokfelkopplat så blir jag nog ändå lite förvånad. Jag menar, äntligen kan jag spela hela Miles Davis Porgy and Bess, utan att det börjar skorra från Miles trumpet i varje låt. Har visserligen inte vågat kräma på ordentligt än med tanke på ovanstående dubier men ändå.

*Håller tummarna*

[0] https://www.hifikit.se/komponenter/deln ... enter.html
[1] https://www.hifikit.se/kretskort-5198.html
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Delningsfilter till OA5.3 - ser det rätt ut?

Post by STDI! »

Ja, det "två filtren" för bas resp diskant ska parallellkopplas.

Ja, röd plupp på diskanterna är plus.

Testa att lyssna på varje diskant genom ett tomt papprör från en hushållspappersrulle (eller ännu hellre två ihoptejpade). Då hör du lättare vad som kommer från bara dem. Och det ska ju vara lika starkt från varje diskant. Har du möjlighet att göra på samma sätt med en annan högtalare så kan du jämföra om nivån är någorlunda lika. Det ska den visserligen inte nödvändigtvis vara pga olika delningar. Men generellt är det inte så mycket energi som kommer från diskanterna.

Du skriver "Mellan kondensatorn och spolen är två t22 parallellkopplade med ytterligare två parallellkopplade t22:or som sedan även de landar i nollan.". Diskanterna ska serie- parallellkopplas, dvs två diskanter ska seriekopplas till "paket". Detta "paket" ska sedan parallellkopplas med ett likadant "paket". Och så tycker jag också det ser ut som ut gjort. Så jag tror diskanterna är rätt kopplade. Och resten verkar också rätt, både i din beskrivning och på bild. Men jag vill inte kalla mig för expert.

Lycka till och njut.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Delningsfilter till OA5.3 - ser det rätt ut?

Post by fredrikj »

Tack, det låter betryggande.

Bara för att förtydliga så utgick jag från kopplingsschemat för kit 2 från hifikit.se, enligt nedanstående.

Image

https://www.hifikit.se/komponenter/deln ... enter.html
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Delningsfilter till OA5.3 - ser det rätt ut?

Post by fredrikj »

För säkerhets skull kontaktade jag hifikit också, även de svarade att mitt delningsfilter ser ut att vara rätt kopplat.

Jag använde också papprörsmetoden för att kolla att det kommer ljud från alla diskantelementen – tack för tipset STDI – så nu har mina orosmoln lättat helt och jag har renoverat även den andra högtalaren. Jag är fortfarande lite förvånad över att diskantelementen var och en för sig låter så förhållandevis lite. Men det kanske också är en förklaring till att det är 4 diskanter per högtalare i OA 5.

Nå, som helhet är det absolut inget fel på mina "nya" Carlsson OA 5.3. Tvärt om så är det ett stort lyft att äntligen ha nya komponenter från denna sidan sekelskiftet som levererar klart och rent ljud i alla lägen.

Jag är ingen expert men måste säga att jag upplever att uppdateringen till OA 5.3 som helhet känns prisvärd. Har annars med viss fundersamhet läst kritiken, speciellt mot Obi F87, men tycker nu att den är lite oförtjänt. Visst, det kanske är annorlunda för en sann audiofil, och det finns antagligen både bättre och dyrare eller billigare väl så bra komponenter, men för mig som glad amatör levererar 5.3 som helhet mer än tillräckligt. Min jazzsamling har verkligen fått ett nytt liv och högtalarna kan även leverera viss kraft i basen när musikvalet kräver det. Visst, allt kan bli bättre, men OA 5.3 behöver verkligen inte skämmas för sig.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests