Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Einar
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 25 Jan 2021, 14:39

Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

Post by Einar »

Jag har efter ett basbyte från Peerless 833429 till nya B65oa-IV blivit så lyckligt överraskad av hur otroligt mycket bättre ljudet blev att jag också beställt nya t22-oa plus filer från HiFi-kit.

När jag bände upp baffeln satt den på många ställen omtalade gummilisten som en brun gegga längs mellanväggen.

Om jag förstått det rätt är dom flesta delarna av konstruktionen väl genomtänkta och fyller ett ofta akustiskt syfte. Misstänker att samma sak gäller här.

Ni som renoverat Carlsson innan, vad har ni ersatt gummikletet med? Och på oa12, har det bara lagts mellan baffel och mellanvägg eller även runt hela baffeln längs lådans ytterkant?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

Post by STDI! »

Hej
Jag har renoverat många OA12 och dess släktingar. Baffeln är tätad med en gummipackning ("stor oring") som ligger i ett spår mot ytterväggarna. Den har jag aldrig upplevt något problem med och jag har aldrig ersatt denna med något annat.
Filtret sitter under diskanterna. Kabel från filter till basen går över mellanväggen. För att denna kabel inte ska klämmas av baffeln finns det ett litet hack i mellanväggen. För att kabeln ska ligga kvar i detta hack har det tejpats en brun vanlig packtejp över. Denna blir kletig. Ibland har jag återanvänt den, ibland har jag tagit bort den och satt någon annan tejp för att hålla kabeln. Det är alltså ingen tätningslist som sitter på mellanväggen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Einar
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 25 Jan 2021, 14:39

Re: Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

Post by Einar »

Aha. Tack för info. Då är det den packtejpen som är geggan i mina. Den är så nedbruten att det är svårt att identifiera vad det var från början.
Einar
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 25 Jan 2021, 14:39

Re: Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

Post by Einar »

För att stänga detta. Det var nog en blandning av packtejp som fortfarande var i ok skick men dessutom någon brun klistrig gegga längs mellanväggen. Det gick att ta bort med t-sprit.
Petterthanever
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 31 Oct 2022, 09:36

Re: Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

Post by Petterthanever »

Kanske dumt att återuppta en gammal tråd men det Einar skriver är precis det jag brottas med just nu!
Jag har oa12:or med Peerless 833429 just nu. När du bytte till originalelement, ändrade du då något i filter / kretskort? Eller var det bara att sätta i elementen och spela?

Tack!
Med vänlig hälsning,
Petter
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ersätta "gummilist" under baffeln i oa-12

Post by STDI! »

Einar var aktiv på forumet senast i april 2021.

Som jag skrivit på annat håll till dig så är det inte troligt att filtret har blivit ändrat. Men det är ju bara till att kolla på hur det ser ut och vilka komponenter som sitter i.

Ska du byta till original SC165 ska filtret vara original.
Ska du byta till nya B65oaIV ska du byta ut en 10 uF kondensator till 15 uF. Eller ännu enklare sätte en ny 4,7 uF kondensator parallellt med anslutningarna på baselementet. Det står om det på carlssonkult.se som jag tidigare hänvisade till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests