Modda OA5.3 till Trevägshögtalare

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Niclas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Wed 02 Dec 2020, 15:21

Modda OA5.3 till Trevägshögtalare

Post by Niclas »

Hej
Jag letar efter ett lämpligt 8 tums baselement till ett projekt.

Kanske ett konstigt projekt en del tycker och som att svära i kyrkan här på forumet tycker säkert någon:). Men jag planerar att bygga en trevägshögtalare av ett par Carlsson oa-5. Min plan är att använda obi f87 som mellanregister och ge den en låda på ca 6-7 liter. Detta lämnar ca 37-40 liter av lådan för ett baselement. Baselementet har jag tänkt att montera neråt med basreflex

Jag har redan lagt en del arbete på högtalarna för några år sedan och uppgraderat högtalarna till OA5.3 med bas obi f87 och diskant obi t22. Enligt recensioner jag läst skulle detta resultera i en högtalare med bra bas. Det håller jag inte riktigt med om. Ljudbilden är luftig och spelar bra och väldetaljerat, diskant och mellanregister mycket bra. Men jag saknar en del tyngd som jag tycker att det bör bli i ett par högtalare på nästan 50 liter. Men visst om jag drar på en del volym så kommer det ju fram lite mer bas, men jag vill ju att det ska vara mer "botten" redan på lägre volymer. Jag är ganska säker på att jag inte byggt fel när jag uppgraderade första gången med obi-elementen. Jag har haft isär lådorna och kollat kopplingar och delningsfilter som verkar vara som de ska. Jag ska även tillägga att jag monterat ett basreflexrör i botten i stället för de två hålen som är i originalet.

Frågan är då vilket element som passar för att ge extra djupbas? Är det någon som gjort denna uppgradering som vill dela med sig? Även förslag på avstämning på filter. Själv har jag funderat på om man inte behöver ha ngt lågpassfilter på f87 och i stället låta lådan begränsa...

Jag är inte någon expert på högtalarbyggen och tar tacksamt emot all hjälp och tips jag kan få.

Jag har redan lagt ganska mycket pengar på dessa högtalare för att jag tycker att de är de coolaste som finns. Men jag är inte beredd att lägga hur mycket som helst på dom. Hade varit skönt om det finns några bra basar för max 1000 kr st men ännu bättre för 500 kr st :)

De befintliga elementen har en känslighet på ca 93 dB så det vore bra med något som passar detta... Jag har främst kollat runt på 8 tums element men om någon vet ett 10 tums element som får plats så går det lika bra.

Tack på förhand!

Niclas
ollen
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Wed 24 Aug 2011, 08:52

Re: Modda OA5.3 till Trevägshögtalare

Post by ollen »

Hej,
I Ljud och Bild nr 9 2005 finns en artikel om uppgradering av popboxen och/eller OA5; "Poppa upp popboxen". Denna artikel följs upp i nr 6 2006; "Tips och trix med popboxen". Artikelförfattaren väljer mellan ett antal 8" basar (som kanske inte finns idag, men motsvarande och bättre med ungefär liknande data går säkert att hitta). Han delar av lådan ungefär som du tänkt dig och presenterar också filterlösningar. Han beskriver resultatet som: "Där basgångar endast kunde anas tidigare känns de nu i hela kroppen. Det går inte bara djupare ner, det går att spela i basen med betydligt högre nivå efter ombyggnaden". Observera att han valt att behålla Philips 9710 som mellanregister p.s.s. som i OA6-II, men begränsar aktionen i den övre delen där 9710 låter tämligen påträngande. Så vitt jag förstår går det inte att få in 10" i botten på OA5 lådor, men det finns säkert kapabla 8"-are till resonabla priser.

Mvh
Olle
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 81 guests