OA-14 brusar och poppar

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
maxraa
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 23 Jan 2020, 21:47

OA-14 brusar och poppar

Post by maxraa »

De brusar och poppar väldigt ofta. Tänker att det är något fel på innerkablarna eller kabeln mellan förstärkaren och högtalarna. Hur går man an för att byta ut dessa. Hörde prat om att använda vanliga EKU-2 kablar är lite fundersam hur man i så fall hade gjort med ingången till förstärkaren och till högtalaren.

Jag ska byta ut elementen, men medans jag väntar på min order kom jag på att det förmodligen inte löser mitt problem med bruset eller poppandet om anledningen till det var för att kablarna är gamla. Var det helt i onödan att jag beställde nya element?

PS. Kan det vara förstärkaren? (Sonab R4000-2)

PPS. vad är skillnaden mellan 5.4 ohm och 8 ohm. Vilken skall jag köpa till den här?
ed.PNG
ed.PNG (27.58 KiB) Viewed 5040 times
Max
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-14 brusar och poppar

Post by STDI! »

Jag tror att dina problem ligger i förstärkaren. Är det bara i en högtalare så skifta tillfälligtvis högtalaranslutningarna bak på förstärkaren så att du spelar vänster kanal i höger högtalare och vise versa. Flyttas oljudet till den andra högtalaren så är det förstärkaren som krånglar.
Finns oljudet i båda kanalerna så är det säkert förstärkaren. Det finns egentligen inget i en högtalare som kan ge sådant oljud.

OA14 har fyra st 8 ohms diskanter och en st 8 ohms bas.
OA116 och OA2212 har 5,3 ohms basar (inte 5,4 ohm).
Du ska alltså har 8 ohms bas.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-14 brusar och poppar

Post by STDI! »

Varför skall du förresten byta element? Är kanterna kass? Är det originalelement? Det är bättre att kanta om originalelement än att köpa nya. I alla fall om de för övrigt är ok. Eller var det bara för att bli av med oljudet?
Vill du ändå ha nya element så kan det finnas köpare på dina gamla element.
Lägg gärna in en bild på dem så kan du få bättre hjälp.
Om du skriver var du bor kanske du kan få hjälp av någon kunnig i din närhet som kollar på dina högtalare och ger dig råd.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
maxraa
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 23 Jan 2020, 21:47

Re: OA-14 brusar och poppar

Post by maxraa »

]Schysst svar!

Har numera bytt kablar och inget av bruset är kvar men ljudet har motsatsen till en go bas, och det tror jag har med baselementen att göra. Jag har beställt två nya 8 ohm.

Elemeneten är originalelementen och i princip inget av kanterna finns kvar. Kan inte säga hur basarna har behandlats under åren eftersom jag fick de precis. Känns lite svårt att sälja de med gott samvete. Är inte dirket den pilliga typen så om någon var sugen att köpa mina originalbasar (2st) från -75 och pyssla upp de får ni gärna skicka ett meddelande här på sajten.
ede2.PNG
ede.PNG
Max Raa
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-14 brusar och poppar

Post by STDI! »

De elementen ska du inte spela med. Det finns risk för kortslutning i talspolen eftersom kanterna saknas. Då kan även förstärkaren förstöras. Det verkar för mig troligare att det är avsaknad av kanter som orsakat oljud än kablarna. Men hjälpte det att byta kablar så var det kanske något där.

Fota även undersidan på elementen så kan kanske intresserade avgöra om de är värda omkantning. Men släng dem inte.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
maxraa
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 23 Jan 2020, 21:47

Re: OA-14 brusar och poppar

Post by maxraa »

Tack för svaret! :D

Nu är mina bytta och låter gött! Tack för allt hjälp STDI! :)

Nu när jag inte har någon användning för mina gamla Peerless SC165 element så tänker jag att jag kan ge bort de. Basen är lite knasig på en av elementen så tycker det är fel att sälja de ifall det inte går att lösa. Elementen behöver nya kanter! Här är alla bilder på elementen. Skriv gärna om ni är sugna på de :)
g.JPG
f2.JPG
f.JPG
e2.JPG
e.JPG
ef.PNG
obs! på sista bilden visar jag hur en av sladdarna har gått ut ur dens vanliga ställe. Detta är förmodligen ingenting illa men ändå värt att notera :)

Mvh Max Raa
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-14 brusar och poppar

Post by STDI! »

Jag är sugen. Jag skickar PM.

Om den "lösa tråden" varit så när du spelat kan det ev vara orsak till oljudet. Tråden ska inte komma i kontakt med korgen, i alla fall får ju inte båda göra det. Jag vet inte om det spelar någon roll om den ena gör det. Men det går säkert att fixa till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests