Montera isär OA-12

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
jacobthebluesman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 15 Feb 2018, 22:19

Montera isär OA-12

Post by jacobthebluesman »

Hej,

Jag har kommit över ett par OA-12 som tyvärr låter förskräckligt. Det finns knappt något bas i högtalarna och efter att testa att byta baselementen misstänker jag nu att problemet ligger i delningsfiltren. Mitt problem är att jag inte får isär högtalarna för att undersöka detta. Jag har lossat på alla skruvar som sitter på baffelns ovandel, och har sedan försökt dra isär de två halvorna. De vägrar rubba på sig. Monterar man loss baseelementet kan man skympta någon form av tätningsmassa som lagts mellan bafflarna. Jag misstänker att detta är roten till all ondska. Någon som har haft liknande erfarenheter och/eller potentiellt har lite tips för hur jag kan klyva dessa högtalare utan att ta sönder dem?

Mvh,
Jacob
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Montera isär OA-12

Post by STDI! »

"mellan bafflarna" skriver du. Det finns bara en baffel per högtalare. Den ska lyftas rakt upp. Runt kanterna sitter en gummilist som fungera som klister efter många år. Det finns 11 st skruvar du måste ta bort först.

Ta av basen så kan du få ett bra grepp att lyfta.

Underifrån och genom basreflexröret ser du delningsfiltret. Ev kan du ta en stång (rundstav av trä?) av något slag och sätta emot någon av skruvarna till filtret och knacka lätt på stången. Sätt inte stången mot filtret utan mot skruvarna.

Om någon varit inne i högtalarna tidigare och fäst på något annat sätt än original så vet man ju förstås inte hur de sitter fast.

Lycka till och håll oss informerade.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Montera isär OA-12

Post by STDI! »

Jag ser i dina tidigare inlägg att du haft samma problem med ett par OA14. Hur löste du det?

Här ser vi att det är bra med feedback. Så håll oss informerade.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
jacobthebluesman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 15 Feb 2018, 22:19

Re: Montera isär OA-12

Post by jacobthebluesman »

Ber så mycket om ursäkt. Hade helt missat att jag postat om detta tidigare, och glömde i all hast av att det är ett par OA-14 jag har, inte OA-12. Fick aldrig isär de där högtalarna och gav sedan upp, fram tills nu. Jag fortsätter mitt felsökande i tidigare tråd istället så blir det mer sammanhängande. Denna tråd kan tas bort av admin om så önskas.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 64 guests