Bygga låda till OD11 själv?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Bygga låda till OD11 själv?

Post by fredrikj »

Jag funderar på att bygga ett par OD11:or och använda som bakre högtalare i 5.1-uppsättning tillsamans med ett par OA5 typ 2. Anläggningen används både för film och för att lyssna på musik. Idag har jag ett par billiga och utslitna OA5-kopior även som bakhögtalare. Jag tycker dock inte att de är värda att renovera så de är nog på väg till loppis. Därför dessa tankar om att bygga OD11 som ersättare.

Jag läste tråden om betongbygget, snyggt och imponerande. Fast för min del blir det nog MDF eller möjligtvis stavlimmad skiva i ek som lådmaterial.

Som jag ser det blir utmaningen att få till ett alternativ till den formgjutna toppen där baselementet är monterat i vinkel. Som lösning funderar jag på att montera en till formen rombis platt skiva i vinkel diagonalt längs lister inuti lådan. Jag inser att det antagligen är en något naiv lösning och kanske inte vägen till det perfekta ljudet. Men, tror ni att det skulle fungera? Och hur är det i så fall med vinkel på rombskivan, kan man höfta till nån vinkel, eller finns det risk att jag saboterar ljudet helt med fel vinkel?

Det kanske rent av redan finns nån DIY-ritning av OD11-typ nånstans?

Hur är det med högtalarelement till detta? Är B65oa-IV + Obi T22-oa en bra kombination? Alternativ? Jag ser även att hifikit har filter som byggsats för tusenlappen, är det rimligt? Finns det andra alternativ?
https://www.hifikit.se/komponenter/deln ... ilter.html

Vad sägs? Är idén helt uppåt väggarna, eller?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Bygga låda till OD11 själv?

Post by STDI! »

Njae, uppåt väggarna vill jag inte säga. Jag vill inte ta ifrån dig entusiasmen som du visar. Själv har jag aldrig byggt något så för mig hade det inte varit aktuellt. Men det finns en sak som gör OD11 speciell. Och det är att baffeln fortsätter undertill i något som liknar en halv hink. Detta ger tydligen ett speciellt strömningsmotstånd. Så det är alltså inte bara en låda med sned baffel. Jag råder dig att kolla lite mer på detta.

Mitt generella råd är nog att hålla ögonen öppna efter begagnade som du kan uppgradera. Och då är B65oaIV och t22 en bra kombination. Eller att kanta om originalbasarna och byta till t22. Och till ett par begagnade OD11 får du även med filter som du kan modifiera till lägre kostnad än om du köper nya filter.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Bygga låda till OD11 själv?

Post by fredrikj »

Åh, tack för info! Det där med att baffeln hade jag ingen aning om förstås. I genomskärningsbilden så anas en svart skugga under basen, men det föll mig inte in att det skulle vara något funktionellt och att baffeln skulle sträcka sig så långt ned.

https://www.carlssonplanet.com/wp-conte ... OD11-6.jpg

STDI:s råd fick mig att omvärdera situationen och det tog minst sagt en oväntad vändning. Nu sitter jag nämligen här med ett par sprillans nyinköpta - fast typ 45 år gamla - Sonab OD11 orginal! Helt galet!!! :)

Jag tyckte att jag hade sonderat begagnatmarknaden utan framgång - det var därför jag var inne på att bygga något själv - men när jag tog ett varv till på blocket för några timmar sedan, så hade det dykt upp en annons från en som bor knappa 3 km härifrån. Det var ju för bra för att vara sant. Vad fanns att förlora? Gav 1500 kr.

Så nu svävar jag ut i en sån där "vad har jag köpt"-tråd istället. Baselementen var nämligen utbytta och jag hittar ingen info om de nya elementen. De är märkta med "JWS(?) Model: 6412RD, impedans 6 ohm, SWEDEN" samt är stämplade med "ACT 95 8". Nån som har en spaning?

För övrigt så låter de utmärkt och lever klart upp till förväntningarna. Mycket ljud för sin storlek. Möjligen låter Silje Neergard något skrovlig i halsen i vissa partier och jag funderar på om den ena diskanten inte är lite trött. Men på det stora hela över förväntan som sagt.

Vilken dag! Bra karma på det här forumet minsann. :)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Bygga låda till OD11 själv? Nej det blev begagnade OD11

Post by STDI! »

Det tycker jag var en bra lösning.

Baselementet vet jag inget men. Men jag tror inte att det har något i en Sonab att göra. Jag rekommenderar att du försöker komma i kontakt med någon i din närhet som har Sonab 70-talare (OD11, OA12 eller OA14, även OA116 och OA2212 men de skiljer för mycket från OD11) så att du kan jämföra. Dina OD11 är nog värda att få bättre ersättningsbasar. Kanske t o m nya diskanter och filter. Men då sticker kostnaden iväg en del. Därför är det lämpligt att provlyssna först.

Jämför också med dina OA5 och kanske märker du att det finns mer potential i modernare Sonab och att det därmed är OD11 (eller andra modeller om du fastnar i Sonabträsket) som blir dina huvudhögtalare.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Bygga låda till OD11 själv?

Post by momus »

Grattis. Bra pris (trots JWS-elementen). OK. Dom två JWS elementen (asiatiska tämligen billiga element) borde du byta ut till t ex ett par OA B 65 II på HiFiKit. När du ändå är igång kanske det vore rimligt att byta ut diskanten mot OA T 22. Observera, då är det nog nödvändigt med ett filterbyte. Då springer kostnaden iväg till nästan 3000 spänn. Men det är det faktiskt värt det. Den gamla diskanten gick sönder för mig tre gånger (den få jobba rätt så hårt), så till slut blev det T 22 för mig med (inkl filterbyte och en kallödning).
Körde mer eller mindre OD 11 i flera sekel, först med en Yamaha 420, sen med ett par QUAD II, sen med LEAK TL 12 "Point one". Magnifik bas (från så små lådor) samt ett underbart mellanregister, och en tämligen oproblematisk diskant. Impade alltid på gäster när jag körde jazz från Three blind mice - skivan med Suzuki (första spåret). Att så små högtalare drivna med ett par rörhäckar kan låta så stort och rumsuppfyllande. Därför körde jag med dem i nästan 30 år. Kolla gärna Carlssonkult.se och läs om OD 11.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 60 guests