Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Hej!

Första gången jag skriver här. Har precis blivit klar med komplett uppgradering av mina OA12 och OA 14. Nya basar B 65 oa-IV , nya diskanter OB T22oa, nya delningsfilter och kablage. Allt inköpt nytt på HiFi Kit.

Blev en ganska dyr historia men jag hade roligt under tiden :) Och det är en klar och tydlig förbättring av ljudet men är än så länge lite missnöjd med mina OA14 jämfört OA 12. Hade förväntat mig mer av mina "nya" OA14....

Mina "nya" OA12 låter mer luftigt, levande och detaljerat. Mina OA 14 känns som de behöver mer "luft" för att leverera ordentlig, lite mer återhållsamt ljud med sämre diskant (har "Y" monterat dem enligt korrektainstruktioner). Kanske rummet som påverkar. Bor inte så stort; så OA 14 får kanske lite svårt att leverera i en sådan omgivning. OA12 låter magiskt bra!

Basarna/Mellanregistret är kanske inte heller fullt inspelat på mina OA14. Vet inte....

Allt drivs av en Rotel A12.

Någon som har samma erfarenhet?

Micke
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by STDI! »

Min uppfattning är att "stora" högtalare inte låter sämre i små rum, däremot kommer inte deras hela potential fram. Dvs dina OA14 ska inte behöva låta sämre än dina OA12 bara för att rummet är litet.

Jag tror inte heller att inspelning har så stor effekt.

Så vad är då problemet? Ja, jag vet inte. Men olika tänkbara orsaker:
Något är felkopplat.
Det ska vara olika filter till OA12 och OA14 när du har t22. Det har du kollat att du har fått?
Luftläckage i dina OA14-lådor? Bör i o f s inte påverka diskanten men helheten kan "lura" dig.

Var bor du? Du kan kanske få hjälp och jämförande lyssning av/hos någon i närheten.

Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Tack för svar! Båda paren låter jäkligt bra men hade förväntat mig ett större "lyft" från mina OA14. Skillnaden i mina OA12 var gigantisk. Kanske så enkelt som att det handlar om tycke och smak från min sida i fråga om ljudets olika karaktärer i de olika högtalarna. Ska fortsätta spela in basarna i OA14 och se om det kan påverka. Dessa är inte alls lika inspelade som OA12:orna. Micke
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Jag igen....Är ändå lite nyfiken om jag kan ha kopplat diskanterna fel, men jag har följt instruktionen från HiFi Kit hur man ska koppla diskanterna till filtret.
Filtret har 4 st portar för diskanterna 2 st plus och 2 st minus. Så jag har helt enkelt tagit 2 av diskanternas plusutgångar och minusutgångar och kopplat dem till ett av filtrets plus resp minuspoler och gjort samma sak med de övriga 2 diskanterna. Men vad jag inte riktigt behärskar är om det är viktigt vilka diskanter som paras ihop in i filtret och om det kan påverka. Beskrivningen från HiFikit visar hur man kopplar med ursprungsplaceringen av diskanterna men jag har ju "Y monterat" dem. Vet i fasen....Nån som vet?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by STDI! »

Har du följt instruktionerna ska det inte spela någon roll på vilken plats du placerar diskanterna.

Men...
Diskanterna ska kopplas två parallellt till "paket 1" och de andra två parallellt till "paket 2". Sen ska dessa paket seriekopplas.
Alternativet är att koppla två diskanter i serie till "paket 3" (kallas 3 här eftersom det inte ser likadant ut som paket 1) och sen de andra två i serie till "paket 4". Sen kopplas dessa två paket parallellt.
Vilket alternativ av de två som ska användas beror på om anslutningarna i filtret är parallell- eller seriekopplade. Och det vet jag inte. Man kan se det filtrets banor och anslutningar.
Dock ska naturligtvis instruktionerna ta hänsyn till detta.

Du skriver att "Skillnaden i mina OA12 var gigantisk". Och så var det tydligen inte i OA14. Har du alltså haft spelande högtalare av både OA12 och OA14 innan du började uppdatering? Det var möjligtvis inte så att det var något fel på OA12 så det är därför det blev så stor skillnad?

Generellt ska det inte vara någon jätteskillnad mellan OA12 och OA14. Jag tycker att OA12 är mer imponerande eftersom de är så små. Men OA14 låter inte sämre i alla fall.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Tack för svar och klarläggande! Jag tror jag gjort allt rätt och att det är i sin ordning. Sak dubbelkolla med HiFi kit som en sista åtgärd. Må så gott alla så stänger jag denna tråd. mvh Michael
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by STDI! »

Kom tillbaks och berätta i tråden om vad du tycker när du spelat ett tag.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by momus »

Jag har också uppgraderat mina OA 12 samt (innan dess ) mina OA 14. Upplevde lite samma sak (att luftigheten försvann på OA 14). En sak som var uppenbar; basen försvann i rummet när jag spelade på OA 14. Men återfanns i köket. Har bytt bas/mellanregister på mina OA 12 (samt nya diskanter, OBI T 22). Misstänker nu att diskanterna håller bättre (det ensamma elementet på mina OD 11 pajade två gånger). Har nu (som jag skrivit tidigare) 2 Satori i mina OA 12. Den stora skillnaden: bättre bas och mindre distorsion.

Din analys av ditt rum stämmer nog. Har upplevt att mina Carlssonhögtalare(Sonab) är tämligen känsliga beroende på i vilket rum man spelar i. Trots att dom är byggda för "normala vardagsrum". Lyssnar nu genom ett par OA 50. Också med Satori. Upplever dom som mycket bättre än mina OA 12 (som får stå i sommarstugan.
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Hej igen! Spelat ett tag och mina OA14 börjar faktiskt leverera! Låter bra med en skönt återhållsam diskant som inte är för påträngande men ändå "finns där", och bas/mellan börjar ta sig- Den var lite "fattig" första veckan. Mina OA 12 är ett par "pigga krabater" som spelar mer livligt...dock saknar de lite lite bas tycker jag. Men vilka högtalare de är Oa -12!

Håller med "momus" att basen hörs bättre på andra ställen än där du sitter och lyssnar. Hur som helst... Högtalarna är grymma på framförallt jazz, soul, akustisk...Var nere på HiFi butiken i helgen och "botaniserade lite", en potentiell köpare fick lyssna på ett par B&W för runt 35 000 kr/paret. Jag stod bakom, lyssnade och bara längtade hem till mina Carlsson. Så mycket bättre helt enkelt. Mer liv och engagemang.

Har en fråga som jag skulle vilja ha ett ärligt svar på eftersom det finns lika många åsikter som inlägg. Funderar på Satori i mina OA12 i stället för de nya B65 oa-IV. Är det nån markant skillnad? Och i såna fall var ligger skillnaden. Det är ju en extra kostnad att byta ut dem och vill höra lite från de som har erfarenhet. Tacksam för återkoppling! Med vänlig hälsning, Micke
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by momus »

Den stora skillnaden med Satori hörde jag i mina OA 50.3. Mer bas och mindre distorsion. OA 12? Jag har som sagt även där bytt till Satori men skillnaden är inte riktigt lika stor mot den tidigare B 65 OA som satt där. Kan visserligen beror på rummet och på vad jag driver dom med (NAD D3020, Thorens TD 150, Shure HE 95 NAD CD spelare) Men det kan förstås också vara placebo. Har inte lyssnat lika mkt på mina OA 12 som på mina OA 50. Det spelar förstås också in . OBS jag har inte ångrat att jag köpte Satori, men det blev lite dyrt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 72 guests